Tesla is een intrigerend automerk. Net als bij Apple weet Tesla hun CEO heel sterk aan het merk te verbinden in de media. Wie Apple zegt, zegt (nog steeds) Steve Jobs. Bij Tesla ligt Elon Musk op het puntje van de tong. Musk is ook een persoon die zelf graag het woord verkondigt. Niet zo vreemd dat juist hij de komst van de Model S P85D op subtiele wijze heeft aangekondigd.
Twee elektromotoren
De Tesla Model S P85D(ual) heeft niet één maar twee elektromotoren. Naast een (sterker geworden) elektromotor achterin heeft de Dual Motor variant ook een exemplaar voorin. Daardoor schiet niet alleen het vermogen naar 700 pk, maar is de Model S ook vierwielaangedreven. De entree van deze nieuwe topversie is enerzijds bedoeld om de Model S nog indrukwekkender prestaties te geven. Het nieuwe topmodel katapulteert zichzelf letterlijk in 3.4 seconden naar 100 km/u, een volle seconde sneller dan de voorgaande P85. Alsof dat nog niet genoeg is laat Tesla subtiel weten dat ‘updates in de nabije toekomst’ de Model S P85D nog sneller zullen maken. Grootspraak of een leuke teaser? We zijn benieuwd!
Anderzijds bedient de nieuwe vierwielaangedreven Model S – die er ook in een uitvoering zonder P(erformance)-aanduiding zal zijn - de valide vraag uit de Scandinavische landen om een Model S te leveren die zich makkelijk in de winter thuis voelt. In combinatie met winterbanden en de vrij simpele hulp van elektronisch geregelde Torque Vectoring – dat elk wiel subtiel kan afremmen als deze doorslipt - kom je dan een heel eind op een besneeuwde weg en modderige heuvel. Of Tesla voor de crossover Model X méér offroad hardware zal toepassen is nog niet bekend.
Méér actieradius
Heeft extra vermogen en vierwielaandrijving nadelen? Nee. Goed, het gewicht stijgt door de elektromotor en het vooraan verstevigde chassis van 2075 naar 2162 kg, maar de toegenomen massa en dito vermogen beïnvloedt de actieradius niet negatief. Sterker nog, de P85D komt – ook al blijkt dat niet uit de standaard NEDC-verbruikstest – 16 kilometer verder dan de gewone Model S met 85 kWh accupakket: 416 km. Dat komt omdat de tweede elektromotor voor in de neus kleiner is. Afhankelijk van het gevraagde vermogen stuurt het elektrische brein van de auto de voorste (224 pk) of achterste (476 pk) elektromotor aan. Wanneer je dus rustig rijdt, kan de elektromotor voorin aan het werk en dat vergt minder energie.
De elektromotor achterin is dan overigens niet volledig uitgeschakeld maar staat stand-by, klaar om in actie te komen……als je bijvoorbeeld even je passagier met g-krachten (tot 1G!) wilt laten schrikken door het potentieel aan te roepen. Geloof ons, de acceleratie is ‘full throttle’ echt overweldigend. Insane, zoals Tesla het zelf noemt. Vanuit elk moment, ook vanuit stilstand, staat direct het volle vermogen en 930 Nm koppel paraat. Wow. En dat zonder wielspin, dankzij de vierwielaandrijving en de bredere 265-banden. De video’s op het net spreken boekdelen.
Zelfs wanneer de weg niet rechtuit gaat blijft de Model S heel stabiel. De nieuwe Recaro sportstoelen geven je daarbij veel meer steun dan de standaardstoelen. Ook voor toeschouwers is zo’n sprintje indrukwekkend om te ervaren. We hebben het wel over een 5 meter lange vierdeursauto van 2240 kg, die zich supersnel en zonder geluid naar de horizon lanceert. Jammer dat de Tesla-organisatie de eerste auto’s had begrensd op 120 km/u. Is toch een beetje een anti-climax na vier seconden. Normaliter moet 250 km/u mogelijk zijn en dat is 25 km/u meer dan de andere Model S-sen.
De prijs voor 700 pk…
De prijs van de snelste vierdeurs auto in serieproductie maakt weer wat goed. Tesla vraagt in Nederland 107.785 euro voor een Model S P85D en dat is weliswaar twintig mille meer dan de Model S P85+ met achterwielaandrijving van de test uit 2014, maar staat toch in een aardig perspectief gezien het vermogen en de prestaties. Wie wel de Dual Motor vierwielaandrijving wilt hebben maar iets vermogen al snel genoeg is, kan ook de ‘gewone’ Model S met 85 kWh accupakket bestellen. Je betaalt dan 89.085 euro, waarbij de Dual Motor 5100 euro meerprijs op zich heeft genomen.
Schrijf een review