Bij Volvo heeft de marketingmachine op volle toeren gedraaid om de XC90 aan te kondigen en te lanceren. Eerlijk is eerlijk, wie na 12 jaar met een nieuwe generatie op de markt komt, heeft ook veel te vertellen. Dankzij het Scalable Platform Architecture hebben de Zweden een goede basis ontwikkeld om naast de XC90 nog meer modellen op de markt te brengen (en dat gaan ze ook doen).
Veertien centimeter
Om de nieuwe XC90 wereldwijd goed in de markt te zetten is de tweede generatie zo’n veertien centimeter langer geworden. Met 4.95 meter staat hij zij-aan-zij met concurrenten als de Touareg, Range Rover en Q7. Omdat overdaad schaadt is de XC90 ondanks zijn groeispurt tot 200 kilo lichter dan voorheen. Die winst komt ook op het conto van de nieuwe Drive-E motorfamilie, die louter uit viercilinders bestaat.
Viercilinders
Onze huiver om te denken dat een viercilinder in de XC90 een brug te ver is in een segment waar zes- en achtcilinders de regie hebben, verdwijnt als sneeuw voor de zon als we de D5 AWD de sporen geven. De 2.0 liter biturbodiesel heeft met 225 pk en 470 Nm genoeg kracht om een serieuze motorisering te zijn en klinkt ook niet sullig. Nee, het is geen typische powerdiesel met overweldigende acceleratie, maar dankzij de twee turbo’s komt de kracht er al vroeg in. Vervolgens is er de achttrapsautomaat die naadloos en snel schakelt om de trekkracht zo goed mogelijk te benutten. Hij doet dat zelfs nog soepeler dan in combinatie met andere Drive-E motoren uit de 60- en 70-modelserie, merken we. Met die D5 kom je niets tekort.
T8 met 14% bijtelling
Toch zal dit jaar vooral de aandacht uit gaan naar de XC90 T8 Twin Engine, de plug-in hybride met 320 pk sterke benzinemotor (met turbo en supercharger) en 80 pk sterke electromotor. Dankzij de lage CO2-uitstoot van 59 gram is deze zó gunstig geprijsd dat hij voorlopig de T6-motorvariant overbodig maakt. Bovendien komt de T8 in aanmerking voor 14% bijtelling, een garantie voor veel interesse uit zakelijk rijdend Nederland. Het overgrote deel van de 1000 auto’s voor Nederland is zo’n T8 en wie nog dit jaar wil rijden moet snel zijn.
Voor degene die hem al blind besteld heeft: aan die T8 heb je ook in technisch opzicht een goede. De wisselwerking van elektro- en benzinemotor werkt (net als bij de V60 Plug-in Hybrid) naadloos en ook volledig elektrisch kun je nog redelijk met de XC90 uit de voeten. Bij het aanspreken van beide motoren voelt de XC90 lekker vlot. De acceleratie gaat zo soepel dat je niet doorhebt dat 400 pk ruim 2250 kg in 5.9 seconden naar 100 kan sleuren.
ECO Training
Sterker nog, het gaspedaal moet met beleid worden bediend om niet overal als een dolle er van door te gaan. Remmen vraagt ook nog enige gewenning omdat het regeneratieve remsysteem wat lastiger te doseren is dan het louter hydraulische systeem van de niet-hybrides. Het zijn allemaal zaken die je ongetwijfeld bij de ECO Training zal leren, een door de importeur aangeboden training die je op de openbare weg uitvoert. Dan zul je ook makkelijk beter dan 1 op 10 kunnen rijden (testroute) wanneer de accu’s leeg zijn en moet de beloofde 40 kilometer elektrische actieradius ook realistisch zijn.
Luchtvering
Net als de eerste XC90 is ook de nieuwe verder vooral een comfort-SUV, dat merk je aan de lichte besturing en de goedmoedige wegligging, gericht op ontspannen rijden. Wij reden exemplaren met optionele luchtvering, die van de XC90 geen zweverig type maken. In de Dynamic rijmodus is de XC90 strakker en wordt ook de besturing aanmerkelijk zwaarder. Een fijne setting voor wie van meer stevigheid houdt zonder comfort uit het oog te verliezen. De D5 rijdt nog iets strakker dan de T8 Twin Engine, maar gezien het verschil in massa tussen die twee – zo’n 300 kg – is dat ook niet zo vreemd.
Derde zitrij
De techneuten hebben de extra massa van de T8 overigens wel goed verdeeld. Het accupakket bevindt zich niet achterin de bagageruimte, maar het is opgenomen in de cardantunnel. Daardoor mis je een extra 12V-aansluiting voor de achterpassagiers, is de brandstoftank verkleind naar 50 liter en kan er geen optionele CD-speler in de T8 besteld worden, maar dat is dan ook het enige compromis. Je kunt gewoon 2200 kilo trekken en daarnaast bleef er zo ruimte over voor een derde zitrij; elke XC90 is standaard een zevenzitter. Vanaf week 46 is die derde zitrij overigens ook elektrisch neer te klappen. Je bent een luxepaard of niet…
Swipen en aantippen
Aan luxe is er in de XC90 ook geen gebrek. Standaard wordt voorzien in lederen bekleding, stoelverwarming, parkeersensoren achter en keyless start. Ook aanwezig is het 9 inch Volvo Sensus touchscreen, een fijn aanraakscherm waarmee je met swipen en aantippen in een handomdraai je navigatie (ok, dat is een optie) bedient of (hulp)systemen instelt. iPhone-bezitters kunnen nog een stap verder door alvast Apple CarPlay voorbereiding (300 euro) te bestellen en deze in het najaar via een software-update laten activeren. Android Auto wordt medio 2016 ondersteund.
De luxe van opties
Net als Range Rover komt Volvo nu ook met een volledig digitaal instrumentenpaneel. Het 12.3 inch scherm staat op de optielijst maar is standaard op de T8, die ook LED-koplampen en een panoramisch schuif-/kanteldak met gelaagd glas mee krijgt. Liefhebbers van muziek worden verleid om een head-up display, meer veiligheidsystemen en het Bowers & Wilkins audiosysteem met 19 speakers en subwoofer bij te bestellen. Als kers op de taart krijg je dan ook een tweeter op het (met leder beklede) dashboard. Al die luidsprekers maken het mogelijk om auditief plaats te nemen in de concerthal van Gotenburg, waarvan de akoestiek identiek is nagebootst. Een leuke gimmick, net zoals het label met de Zweedse vlag aan de voorstoelen.
Meer behoefte aan uiterlijk vertoon? Bestel dan de XC90 R-Design, 21 of 22 inch wielen met 275-banden en spatbordverbreders of kies voor de Urban Luxury danwel Rugged Luxury bodykit inclusief treeplanken. Hoezo Zweden zijn bescheiden?
Schrijf een review