Volvo maakt statement met nieuwe XC90

Uitgebreide rijtest met de trots uit Zweden.

Talloze persberichten, verschillende teasers en diverse voorpresentaties. Bij Volvo hebben ze er alles aan gedaan om de nieuwe XC90 te laten inwerken bij het publiek. Vanaf juni komt de volledig nieuw ontwikkelde Zweed naar Nederland en wij reden in Barcelona alvast de eerste kilometers met de XC90 T8 en D5 AWD.

Bij Volvo heeft de marketingmachine op volle toeren gedraaid om de XC90 aan te kondigen en te lanceren. Eerlijk is eerlijk, wie na 12 jaar met een nieuwe generatie op de markt komt, heeft ook veel te vertellen. Dankzij het Scalable Platform Architecture hebben de Zweden een goede basis ontwikkeld om naast de XC90 nog meer modellen op de markt te brengen (en dat gaan ze ook doen).

Veertien centimeter
Om de nieuwe XC90 wereldwijd goed in de markt te zetten is de tweede generatie zo’n veertien centimeter langer geworden. Met 4.95 meter staat hij zij-aan-zij met concurrenten als de Touareg, Range Rover en Q7. Omdat overdaad schaadt is de XC90 ondanks zijn groeispurt tot 200 kilo lichter dan voorheen. Die winst komt ook op het conto van de nieuwe Drive-E motorfamilie, die louter uit viercilinders bestaat.

Viercilinders
Onze huiver om te denken dat een viercilinder in de XC90 een brug te ver is in een segment waar zes- en achtcilinders de regie hebben, verdwijnt als sneeuw voor de zon als we de D5 AWD de sporen geven. De 2.0 liter biturbodiesel heeft met 225 pk en 470 Nm genoeg kracht om een serieuze motorisering te zijn en klinkt ook niet sullig. Nee, het is geen typische powerdiesel met overweldigende acceleratie, maar dankzij de twee turbo’s komt de kracht er al vroeg in. Vervolgens is er de achttrapsautomaat die naadloos en snel schakelt om de trekkracht zo goed mogelijk te benutten. Hij doet dat zelfs nog soepeler dan in combinatie met andere Drive-E motoren uit de 60- en 70-modelserie, merken we. Met die D5 kom je niets tekort.

T8 met 14% bijtelling
Toch zal dit jaar vooral de aandacht uit gaan naar de XC90 T8 Twin Engine, de plug-in hybride met 320 pk sterke benzinemotor (met turbo en supercharger) en 80 pk sterke electromotor. Dankzij de lage CO2-uitstoot van 59 gram is deze zó gunstig geprijsd dat hij voorlopig de T6-motorvariant overbodig maakt. Bovendien komt de T8 in aanmerking voor 14% bijtelling, een garantie voor veel interesse uit zakelijk rijdend Nederland. Het overgrote deel van de 1000 auto’s voor Nederland is zo’n T8 en wie nog dit jaar wil rijden moet snel zijn.

Voor degene die hem al blind besteld heeft: aan die T8 heb je ook in technisch opzicht een goede. De wisselwerking van elektro- en benzinemotor werkt (net als bij de V60 Plug-in Hybrid) naadloos en ook volledig elektrisch kun je nog redelijk met de XC90 uit de voeten. Bij het aanspreken van beide motoren voelt de XC90 lekker vlot. De acceleratie gaat zo soepel dat je niet doorhebt dat 400 pk ruim 2250 kg in 5.9 seconden naar 100 kan sleuren.

ECO Training
Sterker nog, het gaspedaal moet met beleid worden bediend om niet overal als een dolle er van door te gaan. Remmen vraagt ook nog enige gewenning omdat het regeneratieve remsysteem wat lastiger te doseren is dan het louter hydraulische systeem van de niet-hybrides. Het zijn allemaal zaken die je ongetwijfeld bij de ECO Training zal leren, een door de importeur aangeboden training die je op de openbare weg uitvoert. Dan zul je ook makkelijk beter dan 1 op 10 kunnen rijden (testroute) wanneer de accu’s leeg zijn en moet de beloofde 40 kilometer elektrische actieradius ook realistisch zijn.

Luchtvering
Net als de eerste XC90 is ook de nieuwe verder vooral een comfort-SUV, dat merk je aan de lichte besturing en de goedmoedige wegligging, gericht op ontspannen rijden. Wij reden exemplaren met optionele luchtvering, die van de XC90 geen zweverig type maken. In de Dynamic rijmodus is de XC90 strakker en wordt ook de besturing aanmerkelijk zwaarder. Een fijne setting voor wie van meer stevigheid houdt zonder comfort uit het oog te verliezen. De D5 rijdt nog iets strakker dan de T8 Twin Engine, maar gezien het verschil in massa tussen die twee – zo’n 300 kg – is dat ook niet zo vreemd.

Derde zitrij
De techneuten hebben de extra massa van de T8 overigens wel goed verdeeld. Het accupakket bevindt zich niet achterin de bagageruimte, maar het is opgenomen in de cardantunnel. Daardoor mis je een extra 12V-aansluiting voor de achterpassagiers, is de brandstoftank verkleind naar 50 liter en kan er geen optionele CD-speler in de T8 besteld worden, maar dat is dan ook het enige compromis. Je kunt gewoon 2200 kilo trekken en daarnaast bleef er zo ruimte over voor een derde zitrij; elke XC90 is standaard een zevenzitter. Vanaf week 46 is die derde zitrij overigens ook elektrisch neer te klappen. Je bent een luxepaard of niet…

Swipen en aantippen
Aan luxe is er in de XC90 ook geen gebrek. Standaard wordt voorzien in lederen bekleding, stoelverwarming, parkeersensoren achter en keyless start. Ook aanwezig is het 9 inch Volvo Sensus touchscreen, een fijn aanraakscherm waarmee je met swipen en aantippen in een handomdraai je navigatie (ok, dat is een optie) bedient of (hulp)systemen instelt. iPhone-bezitters kunnen nog een stap verder door alvast Apple CarPlay voorbereiding (300 euro) te bestellen en deze in het najaar via een software-update laten activeren. Android Auto wordt medio 2016 ondersteund.

De luxe van opties
Net als Range Rover komt Volvo nu ook met een volledig digitaal instrumentenpaneel. Het 12.3 inch scherm staat op de optielijst maar is standaard op de T8, die ook LED-koplampen en een panoramisch schuif-/kanteldak met gelaagd glas mee krijgt. Liefhebbers van muziek worden verleid om een head-up display, meer veiligheidsystemen en het Bowers & Wilkins audiosysteem met 19 speakers en subwoofer bij te bestellen. Als kers op de taart krijg je dan ook een tweeter op het (met leder beklede) dashboard. Al die luidsprekers maken het mogelijk om auditief plaats te nemen in de concerthal van Gotenburg, waarvan de akoestiek identiek is nagebootst. Een leuke gimmick, net zoals het label met de Zweedse vlag aan de voorstoelen.

Meer behoefte aan uiterlijk vertoon? Bestel dan de XC90 R-Design, 21 of 22 inch wielen met 275-banden en spatbordverbreders of kies voor de Urban Luxury danwel Rugged Luxury bodykit inclusief treeplanken. Hoezo Zweden zijn bescheiden?

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Volvo XC90 met 3.2 6-cilindermotor is een heerlijke combinatie. Hoewel de benzinemotor ietwat dorstig kan zijn, maakt de dienstbaarheid en het geluid van deze motor alles goed: nauwelijks merkbaar bij rustig rijden, vraag je meer van de motor zal hij zijn enthousiasme niet alleen voor zichzelf houden en de chauffeur trakteren op een heerlijke symfonie van de 6 cilinders. De XC90 is bijzonder praktisch en comfortabel in iedere situatie. Bovendien is deze Volvo onverslaanbaar in de sneeuw, menig suv of zelf 4x4 laat je links in de sneeuw staan waar jij nog wel door kan gaan.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Ruimte, Design, Comfort, Betrouwbaarheid, Veiligheid en

Minpunten

Verbruik
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
XC90 5D 136Kw vorig jaar 4/10 tegen redelijke prijs gekocht met 138k op de teller. Heb intussen 12/11 180K op de teller. Auto rijdt nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Prima auto. Heb nu een probleem met linker dimlicht. Het rechter doet het prima en de zekeringen zijn ok. Lijkt een los contact te.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Ben zeer tevreden met mijn volvo xc 90 bouwjaar 2004 .Heb inmiddels 340.000 km gereden . Krijg nu wat problemen met de electronica ... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Xc90 bevalt echt super,alleen vervelend dat je er achter moet komen dat je een olie koeler mist op vakantie.caravan +/- 1300kg 2.4 d5 automaat.De automaat.. Lees volledige review.
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Hallo allemaal. Op 30 juni mijn xc90 d5awd van 12/2003 met 196.000 km gekocht. Op 9 juli met de caravan erachter op vakantie gegaan. de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
hallo, ik reageer op een review geschreven op 13/05/2010 ik denk dat je een zeer slechte volvo hebt , het is mijn 2 mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Na 3 Honda's en 10 jaar zonder 1 probleem deze volvo gekocht (we dachten dat dit ook degelijke wagens waren) begonnen met kapotte parkeerrem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Heb een vraag over het chippen , hoeveel kost het, waar en bij wie kan en doet het ,het beste , het gaat om een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Rijdt nu 5 jaar probleemloos, en ondanks benzine, toch best zuinig (1:9 met Vpower e.d benzines). 6e en 7e zitplaats zijn onzinnig en zonde van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
de lekage voor de bijrijder is : verstopping van het afvoerkanaaltje van het water reinigen en de lekkage zal weg zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
heb nu 250k km met de wagen en ben er zeer tolerant mee geweest, maar nu begint het wel de spuigaten uit te lopen. Het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Rijdt nu 1,5 jaar in mijn XC90 D5 sport full options. Ik rij veel lange afstanden en is een heerlijke reisauto. ik rijdt op duits kenteken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Prettige reisauto voor de lange afstanden. Als trekauto met een caravan ook zeer goed. In de bergen en in het terrein gaat het ook prima... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Ik rij een XC 90 D5 van 2005 , 120000 km Hij is in totaal al 5 weken op visite geweest bij de dealer vanaf 12-12.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Ik rijd een D5 aut full option, nu al 110.000km. Helaas te veel motorlawaai. Veel technische problemen tot nu toe: remkracht vermindert, olielekkage, electronicamodule.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
ik heb een xc 90 t6 geartronnic van 2003 180000 km ,aangeschaft heb in 3 weken tijd al de ruitenwissermotor achter vervangen(250 euro) nu twee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
de xc 90 gebruikt gekocht ca half jaar geleden inmiddels 25.d km gereden. na een Touran even wennen. de T ouran was zeer snel en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Prachtige SUV. Veel ruimte. Fijne versnellingsbak. Prettig interieur. Makkelijk een thuisgevoel te krijgen. Met alle accesoires is het goed toeven. Het navigatiesysteem is minder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Rij mijn XC90 D5 vanaf april dit jaar, echt een topauto. Vind het een van de weinige SUV's met een positieve uitstraling. Het rijden met deze auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Heb in June 2006 (in Belgie) een nieuwe D5 Summum met automatische versnellingsbak gekocht. Een eerste teleurstelling bij levering gezien een aantal opties niet werden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Heb al eerder een review geschreven (dec. 2007). Tot een kleine 100 dkm ging alles naar wens totdat de lucht/brandstofregeling de geest gaf met als.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Schitterende auto. Inmiddels 210.000km en nog steeds rij ik met veel plezier. Vooral lange afstanden zijn ontspanned. In het begin tweemaal een computerstoring gehad. Daarna.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Heb nu 2000KM met mijn volvo xc90 gereden (momentum D5 manueel +verwarmde zetels, premium sound, automatisch kinderslot en trekhaak). De wagen rijdt zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Goede auto, ik heb alleen last van lekkage op dit moment, bij de bijrijder is het nu na een felle regen bui een zwembad ,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
qua ruimte aanbod een geweldige auto en mbt de prijs zeer concurrerend tov bv audi Q7 of BMW X5. Deze zijn echter motorisch.. Lees volledige review.
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Mooie auto, ziet er goed uit. Ik heb de D5 geartronic Summum en ik moet zeggen die is in één woord geweldig. Ook de prestaties/verbruik zijn goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Het is een uitstekende auto die je voor heel weinig geld kunt aanschaffen. Met alle luxe systemen. Hij rijd als een monster.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
in 120.000 rustige km's 3 maal turbo kapot, electrische storingen, tot 2 maal toe geartronic bak kapot, als laatste motor vastgelopen. Olie keerring eruit geklapt,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
Ik rijd nu de 2e XC 90 diesel, maar de eerste was comfortabeler betreffende de aandrijflijn. Als je met de diesel een bocht naar links.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volvo maakt statement met nieuwe XC90
geweldige veilige en toch sportieve suv!!! staat goed zijn mannetje!!! zeker met zijn gewicht!! veiliger kan je niet rijden!!! was aan het twijfelen tussen een ml. range rover.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5