Dat is ook meteen het belangrijkste punt van de Skoda Fabia Combi, dat hij zo verschrikkelijk ruim is. Zeg nou zelf, een kofferbak van 530 liter, dat verwacht je niet bij een B-segmenter? Toegegeven, er zijn ook aardig wat C-Segmenters op te noemen die onder de lengte van de net geen 4,26 meter lange Fabia blijven. Om je een voorbeeld te geven: een vijfdeurs Golf is korter. Twee millimeter, maar toch.
Leg je de achterbank plat, kun je zelfs 1.395 liter aan bagage meenemen in de Fabia Combi. Realiseer je dus goed dat wanneer je de auto bestelt, je de nodige telefoontjes voor verhuizingen kunt verwachten. Of meer kunt meenemen dan je denkt.
Skoda heeft al die ruimte in een knap totaalpakket gestopt. Heel spannend is het allemaal niet in de Fabia Combi, maar het klopt wel allemaal. Op geen enkel moment denk je: ‘ja, hier is echt op bezuinigd’. De materialen zijn goed, de bediening is logisch en alles zit op de juiste plek. De Fabia Combi is een auto waar je in kunt stappen en meteen mee kunt lezen en schrijven. En dat is fijn.
Strak
Wij reden de Fabia met de 1,2 liter TSI met 90 pk. Daarmee is hij vlot genoeg. Een sprintje naar de 100 km/h doet hij in 11 seconden rond en ook in de heuvels rond Nice had hij voldoende kracht om er een beetje gang in te houden. Net als bij de hatchback is de besturing erg licht, maar heb je toch een redelijk idee wat de voorwielen aan het doen zijn. Het comfort is ook nagenoeg hetzelfde. De 26 extra centimeters zitten namelijk niet in de wielbasis, maar zijn er achteraan bijgekomen.
Dan moet je niet denken dat de Fabia Combi opeens een heel zware kont heeft. Natuurlijk, als je zwaarbeladen op pad bent, zal het een ander verhaal zijn, maar met bagage voor twee personen erin, was het nauwelijks merkbaar. Hij is in totaal ook maar 24 kg zwaarder dan de hatchback met dezelfde motor.
Nu we toch de vergelijking met de hatchback aan het maken zijn… Die auto begint bij 12.990 euro, voor de 60 pk sterke 1,0 liter Active. De Combi begint bij 14.590 euro, maar dan heeft hij ook meteen 75 pk. Negenhonderd euro meer dan de vergelijkbare hatchback. Bij de hatchback schreven we al dat de Polo wordt afgetroefd, de Combi maakt dat argument alleen maar sterker. Een Polo begint namelijk met 60 pk 1,0 liter bij 13.991 euro. Wil je 75 pk’s, betaal je daar gewoon 16.090 euro.
Bij Skoda krijg je voor dat geld al bijna de topuitvoering ‘Style’ met onder andere geregelde airco, lichtmetalen wielen, lichtsensoren en extra speakers. Nog steeds een goede deal.
Navigeren
Maar dan, de navigatie… In de eerste test van de hatchback waren we niet onder de indruk van Skoda’s Mirrorlink systeem. Dit keer bleek het op de wegen rond Nice wat beter te werken. Ook werd ons gegarandeerd dat er binnenkort een update voor komt, zodat ook iPhones gekoppeld kunnen worden (CarPlay). Voor mensen zonder smartphone komt Skoda deze zomer ook met een ander ingebouwd navigatiesysteem, tegen een meerprijs.
Bijtellen?
Op dit moment is de Skoda Fabia Combi leverbaar met 75 tot 110 pk op benzine en 90 en 105 pk op diesel. Voor een 14% bijteller moet je nog even geduld hebben, die komt deze zomer. Waarschijnlijk, net als de Volkswagen Polo, met een 75 pk versie van de 1,4 liter dieselmotor. Dan heeft Skoda een nog sterkere troef in handen. Nu vooral particulier interessant, dan ook nog zakelijk.
Schrijf een review