Fiat 500X: Vol in de achtervolging

Rijtest met de Fiat 500X, de compacte crossover van Fiat.

De Fiat 500X is de nieuwste toevoeging aan de 500 familie. Na de 500 en de 500L is het nu tijd voor een compacte crossover. Tijdens de rijtest op de wegen rond Turijn was onze eerste kennismaking een goede.

Achtervolging

Een Alfa Romeo 8C Spider komt voorbijgevlogen over de Italiaanse autostrada. In de auto valt het gesprek even stil. Van de zes terug naar de vier. Alles om maar langer te kunnen genieten van het geluid van die V8. Zonder veel moeite trekt de 1,6 liter diesel door naar snelheden die ook van de Italiaanse polizia niet mogen, ondanks dat we in een gloednieuwe Fiat 500X zitten. Dichterbij komen we helaas niet en langzaam maar zeker verdwijnt de Alfa aan de horizon.

De achtervolging zet me aan het denken. Fiat heeft een behoorlijke achterstand goed te maken in het segment van compacte crossovers. Renault heeft de Captur al een tijd op de markt (met succes, dit jaar zijn er al 7.280 op kenteken gegaan), Opel heeft de Mokka (dit jaar 2.063 op kenteken), Peugeot de 2008 (3.733 op kenteken dit jaar) en Citroën heeft recent de C4 Cactus gelanceerd (nu al 1.042 op kenteken). Fiat heeft dus behoorlijk wat terrein te winnen met de 500X.

 Compact?

Het segment mag dan ‘compacte crossover’ heten, compact is de Fiat 500X niet. Ik loop een rondje om de auto heen op Balocco, het testterrein van Fiat (of eigenlijk Fiat Chrysler Automobiles, er rijden namelijk ook volop Alfa’s, Jeeps en Maserati’s over het terrein) en het eerste dat opvalt is hoe groot de auto is. Standaard is hij net geen 4,25 meter lang en 1,80 meter breed. Daarmee is de 500X in lijn met zijn concurrentie. Als je liever een iets grotere auto wilt (op papier), dan heeft Fiat ook nog de 500X Cross, die iets dikkere bumpers heeft, waardoor hij net wat langer is. Maar dat scheelt letterlijk centimeters. Om je een idee te geven van wat we ‘compact’ noemen: een Volkswagen Golf is 4,25 meter lang en 1,8 meter breed.

Ook als je instapt heb je niet het idee dat je in een compacte auto stapt. Alles voelt zwaar en degelijk aan. De materialen zijn mooi en het hele interieur lijkt goed doordacht. Op het dashboard zit ook weer het typerende ‘500’ logo. De dikke pookknop uit de 500 is ook terug, maar daar houden de gelijkenissen eigenlijk ook op. De 500X heeft een afgevlakt stuur, met duidelijke knoppen. Het is lekker dik en ligt goed in de hand. De plekken voor de duim zijn alleen net iets te hoog geplaatst, waardoor je het stuur al snel met één hand gaat bedienen. De knoppen zijn ook anders dan bij de 500 en 500L, maar zijn logischer. Eigenlijk zou Fiat dit stuur in alle modellen mogen monteren, zoveel goed werkt de bediening. De cruise control en audiobediening zitten op een logische plek en ook de knopjes voelen goed aan. Hier is echt aandacht aan besteed, dat voel je.

Onderweg

De meeste kilometers maken we - heel toepasselijk - in de 1,6 liter diesel met 120 pk. De motor past uitstekend bij de auto en geeft eigenlijk nooit het gevoel tekort te komen. Voor Nederland zal dit voor de zakelijke markt de populairste motor worden, aangezien hij (als voorwielaandrijver) 109 gram CO2 uitstoot en dat betekent 20% bijtelling, ook volgend jaar. Voor de particuliere markt zal het waarschijnlijk de 1,4 liter benzinemotor met 140 pk zijn die het beste gaat verkopen. Maar, die diesel dus… Het is een heerlijk soepele motor, die zelfs koud geen krimp geeft. Hij laat ook nauwelijks van zich horen, misschien ook dankzij de goede geluidsisolatie. 

Ons testverbruik lag zo rond de 6 liter per 100 kilometer, maar dat zegt eigenlijk helemaal niets. Kort na het wegrijden ontdekten we namelijk de sportstand, waarmee er tussen je klokken een meter komt te staan die g-krachten weergeeft. Een tip: dit systeem is niet goed voor je gemiddeld verbruik én voor je banden. Overbodig is het ook, in een auto die niet voor sportief gebruik bedoeld is. Zo voelt de Fiat 500X namelijk geen enkel moment, vooral ook dankzij het ontbrekende stuurgevoel. Hij is vlot, helt niet over, maar door zijn relatief zware neus glijdt hij bij te enthousiast genomen bochten toch gewoon door over zijn voorwielen. Heel voorspelbaar weggedrag eigenlijk, dus ook lekker veilig. Overigens houden de stoelen je ook goed op je plaats en bieden ze behoorlijk zijdelingse steun.

Verrassing

Na een route door wat Italiaanse dorpjes waarbij ik expres door iedere kuil stuurde om het veercomfort te testen, kan ik niet anders zeggen dat de 500X een goed afgeveerde auto is. Niet te hard, niet te zacht. Ook op korte oneffenheden voelt hij goed aan. Weer een puntje voor de 500X.

Hij deelt zijn platform met de Jeep Renegade en wordt ook in dezelfde fabriek gebouwd. De grote verrassing is dat de Fiat 500X aanvoelt als een compleet andere auto. Ja, ook de 500X is met zijn minimaal 1320 kg geen lichtgewicht, maar daar staat tegenover dat alles goed doordacht en goed afgewerkt aanvoelt. 

En, succesverhaal?

De eerste indruk van de 500X is goed. Zo goed dat ik denk dat hij in Nederland best wel eens heel behoorlijk zou kunnen gaan verkopen, mits Fiat hem goed kan prijzen. Een officiële vanafprijs is nog niet bekend, maar mij werd ingefluisterd dat de prijslijst bij ongeveer 20.000 euro moet beginnen. Daarmee is hij niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste compacte crossover. Mooi gemiddeld, voor een auto die bovengemiddeld is afgewerkt. 

Het aanbod in aandrijflijnen is mooi breed. Het loopt van een 95 pk 1,3 liter diesel die gekoppeld zit aan een handgeschakelde vijfbak tot een 170 pk 1,4 liter turbo benzinemotor met een 9-traps automaat. Voor ieder wat wils. De topmotoren (2,0 liter diesel en de hierboven genoemde 1,4 liter benzine) zijn ook leverbaar met vierwielaandrijving in de 500X Cross.

De zitting van de stoelen zou wat langer mogen, de plekken voor je duimen in het stuur wat lager en de beenruimte voor achterpassagiers ook iets groter, maar heel veel meer is er niet op aan te merken. Zijn weggedrag is goed en buitengewoon geschikt voor Nederland, drempelland. Het design is goed doordacht en heeft wat leuke elementen erin zitten. Vanuit sommige hoeken doet hij echt sterk denken aan de normale 500. Van die auto zijn er wereldwijd inmiddels 1,5 miljoen verkocht, nog veel meer dan de compacte crossovers van de concurrenten. Voor Fiat valt het te hopen dat hij een stukje van dat succes meepikt. Dan wordt de achterstand zo goedgemaakt.

Begin 2015 moet hij bij de dealers staan, maar hij is per direct al te bestellen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.