Hij ziet er klein en krachtig uit, maar voelt van binnen veel groter. Geparkeerd naast een Mercedes GLK steekt hij er zelfs bovenuit. Hoe moeten we Jeeps kleinste plaatsen? De Renegade speelt een spelletje: met een lengte van 4.26 meter en 1.80 meter breedte is hij ongeveer even groot als een Skoda Yeti of Dacia Duster en dus groter dan een Renault Captur, om maar eens een bestseller te noemen.
Geborgen
Zodra je instapt voelt de Renegade groter dan je verwacht basis van zijn looks. De voorruit en het instrumentarium zitten ver weg, al is de raamlijn hoog om een geborgen gevoel te creëeren. Zodra je achter je kijkt zie je dat het allemaal toch meevalt met grootheidswaanzin; de hoofd- en beenruimte is goed, aan bagage mag er 351-1297 liter mee maar dat is minder dan voorgenoemde SUV-tjes.
Details zoals de vermelding 'since 1941' op het dashboard en een kleine afbeelding van de Renegade neus in de hoek van de voorruit moet het Jeep-gevoel benadrukken. Ook de metalen pookknop en de toerenteller met stoere wijzerschaal maakt het er karakteristieker op. Hoewel ons exemplaar met zwart lederen bekleding was uitgevoerd kun je ook een kleurig interieur met beige, oranje en grijs tezamen bestellen. Misschien iets te besmettelijk voor wie de urban jungle wel eens verlaat voor de échte jungle, maar leuk is het zeker.
Flinke motoren
Dat Jeep serieus zijn en leuk doen met elkaar afwisselt blijkt wel uit het motorpalet. Er is een keurige 1.6 liter benzinemotor (110 pk) als instapper maar ook een 1.4 MultiAir Turbo 140 pk voor de massa. Aan de top staat in 2015 de 170 pk versie van die motor. Dieselaars starten bij de bekende 1.6 MultiJet 120 pk en wie vierwielaandrijving wenst is aangewezen op een flinke 2.0 liter met 140 pk of 170 pk of die extra sterke 1.4. Jeep heeft dan zelfs een negentrapsautomaat in petto. Kleintjes worden groot! Dat zie je ook terug in de prijs trouwens want ondanks de vanafprijs van zo'n 23 mille kruipt zo'n dikke diesel met alle luxe over de 45 mille. Daar kun je ook een Cherokee voor kopen. En misschien wel twee exemplaren van de Fiat 500X uit eigen huis, die volgend jaar verschijnt. Oef.
Voor deze eerste kennismaking stond een 2.0 liter diesel met 140 pk en vierwielaandrijving klaar. Jeep levert de Renegade zoals gezegd met voor- of vierwielaandrijving, waarbij de luxe versies met 4WD over een geavanceerde variant beschikken met nog meer offroad mogelijkheden. De bumpers van de Renegade zijn in dat geval ook bijgeschaafd om grotere aan- en afloophoeken mogelijk te maken. Reken maar dat de Jeep dan voor verbazing zal zorgen.
Heel avontuurlijk hebben we het nog niet kunnen maken, maar de tweeliterdiesel doet in ieder geval zonder morren zijn werk. Hij is niet de stilste en ook niet overweldigend vlot - de weegschaal van een Renegade met 4WD stopt namelijk pas bij 1600 kg - maar hij voldoet gewoon goed. De zesversnellingsbak roept geen vragen op. We hopen te zijner tijd ook de voor onze markt aantrekkelijke 1.4 MultiAir Turbo bij de kladden te grijpen. Met een prijs van 25 mille is die Renegade een stuk vriendelijker geprijsd.
Verleidelijke uitvoering
Jeep heeft de uitrustingsniveaus wel zodanig ingericht dat het verleidelijk is om een stapje hoger te gaan. Omdat de instap-uitvoering ‘Sport’ bijvoorbeeld geen lichtmetalen wielen en mistlampen heeft, is een Latitude of Longitude al snel aantrekkelijker. Die uitvoeringen zijn aan elkaar gewaagd en maar twee mille duurder dan de Sport. Niet in de laatste plaats heb je dan ook plezier van de 1.4 MultiAir Turbo in plaats van het eenpuntzesje met 110 pk. Makkelijk kiezen dus.
Rijdt ‘groter’
Welke uitvoering je ook kiest, de Renegade gedraagt zich op de weg als een groter formaat auto. Zijn koddige looks pretenderen misschien een agiele wendbaarheid en veilig kermend onderstuur zodra je ook maar iets te stoer de bocht door gaat, maar niets is minder waar. De Renegade stuurt serieus en voelt stabiel, zonder zich snel van de wijs te laten brengen. Dit grootse karakter gaat wel ten koste van het avontuur in de stad, waar lichtvoetigheid beter op zijn plaats is.
Schrijf een review