De Audi A3 Sportback is de vijfdeursvariant van de ‘gewone’ A3. De verschillen beperken zich echter niet tot het aantal deuren. Audi heeft bij de ontwikkeling meer rekennng gehouden met de praktische bruikbaarheid en legde de achterzijde opnieuw op de tekentafel. Het levert opnieuw een harmonieuze koets op met meer body en dus meer ruimte. Voor sommigen geeft dat net de doorslag. De zwarte dakrails benadrukken de sportieve daklijn, hoewel ze in aluminiumkleur net wat beter uit de verf zouden komen. De PR-man van Audi benadrukt dat de Sportback geen softie is geworden; bij de ontwikkeling heeft het merk zich flink ingespannen om het rijgedrag van de normale A3 te handhaven. De Sportback 3.2 quattro biedt in deze rijtest een uitgelezen kans om dat te bevestigen.
Na even geleden een 1,8 TFSI aan de tand gevoeld te hebben, heeft deze Sportback een 3.2 liter zescilinder met 250 pk onder de kap. Daar schuilt zijn ware aard. Vreemd genoeg ontbeert deze nog FSI inspuiting. Hij brengt wel een fijne klank ten gehore, dat gelukkig al begint bij het starten van de krachtbron. De reactie op het rechterpedaal is behoorlijk venijnig, iets dat wel bij dit model past. De aandrijving wordt – heel verstandig - permanent overgebracht op alle wielen middels het begeerde quattro systeem. Zo’n lading vermogen alleen op de voorwielen loslaten zou – zeker in de betreffende regenachtige week – geen verstandig besluit zijn. Hoewel je het niet altijd nodig hebt, geeft het meer grip en stabilliteit, en ontstaat er een neutraler rijgedrag waarbij de grenzen der natuur verder weg liggen, vooral in bochten of bij natte weersomstandigheden. De brede banden met fraaie maar optionele 18 inch aluminium velgen doen natuurlijk ook een duit in het zakje, hoewel je met dit sportieve rubber wel wat op comfort inlevert. Voor wat hoort wat hoor ik u zeggen. In combinatie met de krachtige zescilinder levert het een dynamisch, snel en veilig geheel op.
De olie is inmiddels opgewarmd, we zetten ons schrap voor een sprint, en gaan! Fans van piepende banden komen van een koude kermis thuis. De sprint wordt onder het genot van een ferme brul uit het vooronder zonder wielspin ingezet. Na ongeveer 6,5 seconden passeert de tellernaald de 100. De standaard 6-traps S-tronic helpt eveneens mee aan de pret. Hij houdt de 3.2 V6 eenmaal op snelheid wat hoger in de toeren dan de 1.8 TFSI en dat houdt het fraaie motorgeluid voor het gehoor op peil.
Een aangename verrassing is het interieur, dat ons met een geur van nieuw leder verwelkomt. Waar normaliter veelal Donkere Duitse Degelijkheid overheerst, hebben ze bij Audi nu eens gek gedaan door de afdeling Exclusive over het interieur te laten ontfermen. Het resultaat is niet te missen, want de rood/zwarte lederen springt behoorlijk in het oog. Gedurfd, maar zeker niet té, dunkt ons. Rode stiksels op het eveneens lederen sportstuur en versnellingspookmanchet zorgen voor nóg een zichtbaar accent naar snelheid en sportiviteit tijdens het rijden. De vloermatten hebben ook een rode bies, dat is wel iets waar je van moet houden. Audi heeft deze interieurstyling niet voor niets opgenomen in de Exclusive-lijn. De prijs – ruim 4300 euro - is er dan ook een om niet te hard van daken te schreeuwen. Wie mooi(er) wil zijn... Verder is het interieur grotendeels bekend. Het uitgebreide DVD-navigatiesysteem is ditmaal in kleur uitgevoerd en werkt nog net even iets prettiger, hoewel het in ons geval op de Duitse taal stond 'eingestellt'.
Het zal niet verbazen dat deze A3 geen koopje is. De Audi A3 Sportback 3.2 quattro Ambition staat in de boeken voor 47.830 euro. De prijs van ons testmodel werd flink opgedreven door het genoemde Exclusive interieur en comfortverhogende opties als xenon verlichting en navigatie. Bijna 69.000 euro prijkt er onderaan het overzicht. Een dergelijk bedrag blijft in dit segment niet alledaags. Dat zien we ook terug in de verkoopstatistieken. De 3.2-motorisering vindt bij een half procent van de kopers zijn weg. Toch is de keuze voor deze top of the range (op de S3 na) geen verkeerde. Wie een actieve en snelle rijstijl ambieert, zonder téveel op te vallen, niet alle ruimte van de wereld nodig heeft maar wel omringd wil zijn door veel luxe kan deze A3 Sportback 3.2 zeker op de shortlist noteren.
Schrijf een review