BMW 2 Serie Active Tourer gaat met de tijd mee

Genieten met meer. BMW maakt rijden geweldig. Geldt dat ook voor deze MPV met voorwielaandrijving?

Genieten met meer. Dat credo is weggelegd voor BMW’s nieuwe 2 Serie Active Tourer. Als het aan de Duitsers ligt heeft een MPV met voorwielaandrijving en drie- of viercilindermotor zijn BMW-badge dik verdiend. Zijn wij het daar mee eens?

We kunnen het heel lang gaan hebben over de traditiebreuk of de heiligschennis die BMW met de introductie van de 2 Serie Active Tourer pleegt. Want een BMW met voorwielaandrijving, dat kán toch niet? Maar als je redeneert dat tijden veranderen, BMW-rijders ook ouder worden en BMW met dit type auto een nieuwe groep (hoge instap!) kan aanspreken is de komst van deze Beier niet vreemd. Laten we ook niet vergeten dat MINI’s met voorwielaandrijving ook op rijplezier trakteren, zelfs een Countryman.

Goed, het silhouet van een MPV is niet heel aanlokkelijk. Bij een auto als deze is functionaliteit net iets belangrijker dan de rest. Het lijkt er op dat de designers zichzelf minder vrijheid hebben gegeven dan bij het ontwerpen van een SUV. Niet verwonderlijk dat de krachtige neus met LED’s direct indruk maakt zoals elke BMW, maar dat de rest van de carrosserie ook bij concurrent Mercedes-Benz van de tekentafel had kunnen komen. Oeps. Het totale plaatje is niet heel spannend of dynamisch. Het gelikte trucje om de achterruitwisser uit het zicht te houden, kan deels op onze goedkeuring rekenen. Met regen drupt het wisserblad na zijn werk nog even na. Op de achterruit. Niet handig.

Nieuwigheden
Voor het interieur geldt het tegendeel. Het dashboard is weliswaar strak vormgegeven, maar spreekt in vergelijking met andere modellen wat meer door diepte. Ook de schuin geplaatste sierlijsten in de deuren doen hun best om de 2 Serie Active Tourer aandacht te laten trekken. Wij vinden dat zeer geslaagd en ook vernieuwend in huize BMW. Dat laatste geldt eveneens voor de plaatsing van de schakelaar voor rijmodi Eco Pro, Comfort en Sport; die vinden we nu onderin de middenconsole in plaats van naast de versnellingspook. Over noviteitjes gesproken; BMW voorziet nu ook in een motortemperatuurmeter in de boordcomputer. Bij de 2 Serie (en 1 Serie) ontbrak deze door ruimtegebrek in het instrumentencluster. Het TFT-display in het instrumentarium schept steeds meer mogelijkheden. Slim! We misten (in de regenachtige testperiode) slechts twee dingen: bochtenverlichting en waterafstotend glas voor de zijruiten. 

(Niet méér) flexibiliteit
Als MPV-achtige is de BMW 2 Serie Active Tourer geen wereldwonder. Qua liters verstouwt een 3 Serie Touring in liters ongeveer hetzelfde als deze nieuwe 2 Serie, al heeft de stationwagon weer een kleinere laadhoogte. De 2 Serie Active Tourer troeft broer X1 in alle opzichten net iets af. Als we verder kijken, is er ook goed nieuws. De bagageruimte meet 468 liter en kan dankzij de driedelig neerklapbare achterbank worden uitgebreid tot 1510 liter. Een verschuifbare achterbank behoort ook tot de mogelijkheden en daardoor neemt de bagageruimte toe naar 638 liter. Verder kan de passagiersstoel nog plat worden gelegd. Wat dat betreft combineert de auto meer (opberg)ruimte met extra flexibiliteit.

Sturen
Is de keuze van BMW om de 2 Serie Active Tourer met voorwielaandrijving te leveren dan een aderlating? Nee. Wie rasecht wilt scheuren in een MPV moet geen MPV kopen. Wil je gewoon een goed sturende auto hebben die vertrouwen geeft als je haast hebt (of er een vlotte rijstijl op nahoudt) dan ben je bij BMW - traditiegetrouw - aan het goede adres. Ten opzichte van zijn concurrenten zoals die B-Klasse van Mercedes-Benz houdt BMW de teugels een stuk strakker, waardoor de auto directer reageert en dynamischer aanvoelt. Zonder onnodig stug te zijn, trouwens. De grens van grip kondigen de voorwielen aan met onderstuur; heel voorspelbaar. Wil je nog meer grip en nog harder de bocht om? Bestel de 2 Serie Active Tourer dan met xDrive vierwielaandrijving. 

Stille diesel
De nieuwe 1.5 liter turbomotor (driecilinder) voor de 2 Serie Active Tourer was tijdens de geplande testrit niet beschikbaar. Jammer, want dat zou het rebelse plaatje compleet maken. Wel reden we met een eveneens nieuwe tweeliterdiesel (viercilinder) met 150 pk/330 Nm. We zijn niet verrast dat de 218d een zeer soepel en verfijnde diesel is. BMW heeft motortechniek gewoon heel goed onder de knie. Behoorlijk overbodig - maar soms wel leuk - is de tussengasfunctie bij terugschakelen. Doe maar sportief in je MPV! Opvallend is ook dat de geluidsproductie in de auto nauwelijks te horen is. De knorrige sound van een 3 Serie of X3 met dieselmotor ontbreekt in de 2 Serie Active Tourer volledig. Daar staat tegenover dat het ruimtelijke interieur meer vrijheid geeft aan rijgeluiden (banden). Terwijl onze auto op een nette set 17 inch staat. De hogere carrosserie zorgt in combinatie met een hoger toerental bij 120 km/u ook voor een iets hoger verbruiksgemiddelde ten opzichte van bijvoorbeeld die 3 Serie: 1 op 19.

Goede prijs
Gezien de prijs van de 218d (33.900 euro) is kiezen voor de 6000 euro duurdere 220d niet verstandig. Zeker niet omdat de 218d en 216d in aanmerking komen voor 20% bijtelling bij zakelijk gebruik, en de 220d niet. De instapper 216d is overigens slechts 1000 euro voordeliger dan de 218d, terwijl die driecilinder motorvariant 116 pk te bieden heeft in plaats van 150 pk. Een no-brainer. Ook ten opzichte van de B-Klasse is de BMW op prijs aantrekkelijk, de Duitser-met-ster is met gelijkwaardige diesel een paar mille duurder.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.