Daar staat hij dan. De eerste Golf plug-in hybride. Zonder spaarwielen, eco-banden of aerodynamische spoilers, zoals de Golf BlueMotion. Volkswagen pakt gooit eens over een andere boeg en positioneert de Golf-met-stekker als een lid van de GT-familie. De GTI en GTD hebben er dus een sportief broertje bij. Hij ziet er van achter op het eerste oog uit als een Golf GTD vanwege de dubbele uitlaatpijpjes aan de linkerzijde. Van voren is de GTE direct herkenbaar aan de LED-bogen (dagrijverlichting) in de voorbumper, geïnspireerd op de volledig elektrische e-Golf. Bovendien heeft de Golf GTE standaard LED-koplampen. Een blauw lijntje tussen de koplampen en grille verraadt dat we hier met de stekker-Golf te maken hebben. De stekker zélf kan trouwens achter het VW logo worden ingestoken om de accu’s bij te tanken. Het opladen duurt zo’n 2.5 uur aan een wallbox en 3.5 uur via het gewone lichtnet.
GTI-sfeer
Sportief voor het oog is de Golf GTE zeker. In het interieur is dat niet anders. Hier zien we het GTI-recept met een afgeplat stuurtje, ruitjesbekleding, een zwarte dakhemel en zwarte hoogglans sierlijsten. De sportstoelen geven het lichaam lekker veel steun. Een praktische geste; Volkswagen levert de GTE standaard als vijfdeurs. Voor liefhebbers is trouwens een trekhaak beschikbaar. De bagageruimte is kleiner dan normaal (vanwege de accuplaatsing onder en achter de achterbank) en meet 272 liter, wat overeenkomt met de bagagecapaciteit van de Polo. Iets om rekening mee te houden, maar alsnog voldoende.
Overboost
Onder de motorkap van de GTE is het volle bak. De aan hybridegebruik aangepaste 1.4 TSI (150 pk) is ietsje naar links opgeschoven om plaats te bieden aan de transmissiebehuizing (DSG-6) en de elektromotor (102 pk). Totaal levert de aandrijving 204 pk en 350 Nm, waarmee de GTI op de hielen wordt gezeten. Dat de GTE van 0-100 en op topsnelheid iets achterblijft, heeft te maken met het gebrek aan ‘launch control’ en het hogere gewicht (1520 kg), want een GTI weegt 1270 kg. Toch hoef je je met een sprinttijd van 7.6 seconden nergens voor te schamen. De topsnelheid ligt op 217 km/u, maar piekt tijdens een overboost kortstondig op 222 km/u. Net dat beetje extra.
5 rijmodi
Hoe rijdt de GTE? Allereerst merk je van het in- en uitschakelen van de TSI-motor niets. In tegenstelling tot de eerste hybride van het merk (Touareg) verloopt de samenwerking tussen verbrandings- en elektromotor volledig naadloos. Zelfs als je onderweg besluit over te schakelen op een andere rijmodus. De GTE kent er vijf, waarbij altijd wordt gestart in de E-modus (volledig elektrisch). In deze stand gaat de elektromotor aan de slag en kun je probleemloos (en zelfs vlot!) met het verkeer mee komen. De topsnelheid is begrensd op 130 km/u. Wanneer je harder wilt (door het pedaal helemaal in te trappen) of de accucapaciteit ontoereikend is, schakelt het energiebrein over op de Battery Hold modus. In deze stand fungeert de GTE als een hybride en wordt er – behoudens stops en stapvoets rijden – op de 1.4 TSI motor gereden. Het kleine toerentellertje in het instrumentarium laat dat zien.
Via het touchscreen van het infotainmentsysteem kan ook worden overgeschakeld op de rijmodus Battery Charge. Hiermee wordt het accupakket al rijdend op benzine opgeladen. Niet de meest relevante modus dus. Ook is er een Hybrid Auto modus beschikbaar. Wanneer deze is ingeschakeld rijdt de Golf GTE op benzine en elektriciteit en snoept hij langzaam zijn accucapaciteit op. Volkswagen is van mening dat het uitgangspunt volledig elektrisch rijden moet zijn, vandaar dat de GTE altijd in de E-modus start en daarna verder op benzine rijdt (in de Battery Hold modus). De brandstoftank heeft een capaciteit van 40 liter. Het gemiddelde verbruik op benzine bedraagt ‘volgens de boekjes’ 4.5 l/100km. Wij kwamen op een gevarieerde route in Zwitserland twee liter hoger uit. Goed, een Prius Plug-in doet dat beter, maar die levert niet zoveel vermogen.
30-40 kilometer elektrisch
Hoewel Volkswagen in de papieren een volledig elektrische actieradius van 50 kilometer belooft, is dat in de praktijk lastig te behalen. Die waarde is net als bij elke andere verbruiksmeting van nieuwe auto’s volgens een verouderde meetmethode vastgesteld. Reken in de praktijk op zo’n 30 kilometer snelweg, 35 kilometer wanneer je onderweg ook stadsverkeer doorkruist en meer dan 40 kilometer als de snelheden gedurende de rit uitsluitend laag zijn gebleven.
Sportstand ‘GTE’
Om zoveel mogelijk elektrische actieradius te realiseren, rolt de GTE maar al te graag uit. Dat kan soms inderdaad erg handig zijn, maar in stadsverkeer met veel stops, willen wij graag ‘op de motor’ afremmen of remenergie terugwinnen. Je doet dat met behulp van de B(rake)-stand van de DSG-transmissie. Op die manier is het – wanneer je goed anticipeert – zelfs mogelijk om met slechts één pedaal te rijden omdat de auto afremt zodra je het gaspedaal een klein beetje of helemaal laat vieren. Heel goed dat ook Volkswagen bij aankoop van de GTE een rijtraining bij het ANWB testcentrum ‘cadeau’ doet. Zo kunnen alle GTE-rijders de techniek van de auto goed onder de knie krijgen.
Reflexen
Maar rijdt de GTE als een GTI? Nou, bijna. Vanwege het hogere gewicht van de auto zijn de reflexen ietsje trager. Ook het bijschakelen van de benzinemotor kost net even een tel denkvermogen. Wie misschien uit een GTI komt kan dit als storend ervaren, maar dramatisch is het allemaal niet. Bovendien heeft Volkswagen de rijstand GTE ter vermaak. Met een druk op de knop staat onder meer de motor, besturing, transmissie, adaptieve demping (optioneel) op scherp. Tegelijkertijd wordt het motorgeluid op subtiele wijze versterkt via de speakers. Dat laatste is meer een geintje want wanneer de TSI flink moet presteren laat hij sowieso wel van zich horen.
Veel luxe
Naast veel vermogen, verfijnde techniek en een sportief jasje zit de Golf GTE ook behoorlijk goed in zijn spullen. De importeur levert de auto standaard met veel luxe, overeenkomstig de positionering van de GT-familie en de verwachtingen van het koperspubliek, veelal zakelijk rijders. Reken dus op automatische airco, parkeersensoren rondom, sportstoelen, bluetooth en audio met touchscreen. Vink wel 17 (+239 euro) of 18 inch (+942 euro) wielen aan op de optielijst, dat staat stukken beter dan de standaard 16 inchers. Navigatie is bestelbaar in een pakket. Wanneer je veel waarde hecht aan de LED-koplampen moet de Dynamic Light Assist achterwege blijven. Bij deze vorm van adaptieve verlichting monteert Volkswagen xenon-verlichting. Tenslotte: in tegenstelling tot andere plug-in hybrides is de Golf GTE niet uitgerust met een standkachel. Die staat in de optielijst.
Prijs en concurrentie
De prijs van 36.995 euro ligt slechts iets boven die van de GTI en GTD, mede dankzij de BPM-vrijstelling. In andere landen is het prijsverschil onmiskenbaar groter. De prijs van de GTE ligt weer net iets onder zijn grootste concurrent, die nota bene uit eigen huis komt, de Audi A3 e-tron. Zijn neef uit Ingolstadt gooit het echter minder uitbundig over de sportieve toer en is meer een chique familielid. Die overigens geen trekhaak mag.
Schrijf een review