In de toekomstplannen Van Mitsubishi is een belangrijke rol weggelegd voor de nieuwe Lancer. De huidige modelreeks – bestaande uit een sedan en een combi – wordt vervangen door een vierdeurs sedan met de aanduiding Sports Sedan en een vijfdeurs hatchback die vanaf eind 2008 als Sportback door het leven zal gaan. Dat Mitsubishi eerst met de in onze regio in deze klasse minder geliefde sedan op de proppen komt, heeft vooral te maken met het feit dat dit model wereldwijd op meer belangstelling kan rekenen dan de hatchback. En Mitsubishi benadrukt dat dit een globaal model is, bestemd voor alle continenten, ook al zullen er regionaal wel wat verschillen zijn.
Om de ontwikkelingskosten te drukken deelt de Lancer componenten met andere auto’s. Er is geen sprake van een echt platform maar van architectuur, zoals delen van de bodemplaat, wielophanging en motoren. In dit geval worden componenten gedeeld met de Dodge Caliber en Avenger, de Chrysler Sebring, de Jeep Compass en Patriot en ook nog met het eigen model Outlander. Welke delen gemeenschappelijk zijn laat Mitsubishi grotendeels in het ongewisse, maar sommige motoren worden wel gedeeld, zoals de tweeliter turbodiesel die van Volkswagen wordt ingekocht.
De Lancer Sports Sedan is een markante auto om te zien, ook al is hij niet helemaal origineel. Recht van voren zit er wat van een Volvo in en de achterkant doet wat aan de kont van een Alfa Romeo denken. Maar een aangename verschijning is het beslist wel en de proporties zijn geslaagd.
Over proporties gesproken, de Lancer is ook een redelijk forse auto met zijn lengte van 4,57 meter en wielbasis van 2,64 meter. Je had hem een paar jaar geleden zo in de middenklasse kunnen plaatsen tussen de Ford Mondeo en de VW Passat, maar die modellen zijn intussen zodanig gegroeid dat de Lancer voor een rechtstreekse vergelijking te klein is en voor een sedan in de compacte middenklasse te groot.
Dat de Lancer Sports Sedan geen echte middenklasser is kun je ook zien aan het motorengamma zien, dat begint bij een 1,5 liter benzinemotor met 109 pk. Een stapje hoger vinden we een 1,8 liter benzinemotor met 143 pk en de tweeliter turbodiesel van Volkswagen die 140 pk paraat heeft. Van dit trio reden we de twee sterkste motoren, maar naar onze smaak maakt alleen de subjectief erg vlotte turbodiesel de naam Sports Sedan echt waar. Jammer dat deze van Volkswagen stammende machine ook in de Lancer wat rumoerig wordt boven de 3.000 toeren.
De benzinemotor is stiller, maar voelt taaier aan, ook al zijn de prestaties op papier nagenoeg identiek aan de turbodiesel. Tijdens onze eerste testritten raakten we wel overtuigd van het sportieve potentieel van de Lancer. De auto stuurt prettig, heeft een voortreffelijk en neutraal weggedrag en laat zich met genoegen sportief berijden.
Een interessante nieuwkomer dus, die Lancer Sports Sedan, temeer daar Mitsubishi ook nog heel acceptabele prijzen hanteert. De auto is er vanaf 21.599 euro en dan is hij meteen heel compleet uitgerust met zeven airbags, ESP, airco en audio. Dieselen kan vanaf 27.699 euro. De écht sportieve versies komen medio 2008 als de 295 pk sterke Evolution met 295 pk aan boord komt. Later volgt ook nog de iets getemde 240 pk Ralliart uitvoering.
Schrijf een review