Isuzu D-max: Anonieme krachtpatser

On- en offroad met sleurkampioen.

Het Japanse Isuzu bestaat inmiddels bijna 100 jaar, en toch is het een relatief onbekende speler bij het grote publiek. Maar wat in 1919 is begonnen als bouwer van motorblokken, is uitgegroeid tot leverancier van oersterke pick-up trucks. En juist in die doelgroep weet dit nicheproduct hoge ogen te gooien.

Autotest Isuzu D-Max 2,5 liter turbodiesel in Beekse Bergen
Isuzu D-Max door het water

Tijdens de jaarlijkse Isuzu Experience in de Beekse Bergen in Hilverenbeek, konden wij onlangs kennis maken met deze Aziaat. In ons land wordt alleen nog de D-Max verkocht – afgezien van de kleine vrachtwagen (N-series). In Azië en Noord-Amerika is de catalogus van Isuzu een stuk dikker. Dit model is in de huidige vorm overigens al sinds 2012 leverbaar, nieuw is de verhoogde trekkracht. Nu mag legaal 3500 kg worden voortgetrokken. Daar later meer over.

Deze ruim vijf meter lange auto is voorzien van een 2,5-liter twin-turbo dieselmotor met een vermogen van 163 pk en een koppel van 400 Newtonmeter. Op papier is dat wellicht niet heel imposant, tijdens het rijden is het dat wel. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde 6-bak of een automatische 5-traps transmissie.

Aan boord is de auto in principe van alle gemakken voorzien. Het is allemaal netjes weggwerkt en er zit van alles op en aan. Maar indruk maken doet het niet. Via de optielijst is de auto voorzien van de nodige extra’s als leren bekleding en – toch wel lekker - airconditioning. De D-Max is in een aantal uitvoeringen beschikbaar. Als ‘Single Cab’ met twee deuren, als ‘Extended Cab’ met twee extra suicide doors en als ‘Double Cab’ met vier volwaardige zitplaatsen. Daarnaast is er een aantal mogelijkheden om de laadbak te overdekken.

3500 kg trekken
Onlangs is de motor van de D-Max onder handen genomen. De aandacht van de technici is vooral uitgegaan naar de trekkracht. De 4x4 uitvoeringen kunnen nu 3,5 ton trekken, 500 kg meer dan voorheen. In de praktijk zelfs meer, tijdens de testritten in Hilvarenbeek konden wij ervaren hoe het is om een noodstop uit te voeren met D-Max die een identieke D-Max op een trailer voorttrekt. Volgens onze gastheer was het totale trekgewicht op dat moment 3,7 ton. Bij 60 km/u stonden wij toch echt binnen enkele meters stil.

Het mag duidelijk zijn dat asfalt niet de natuurlijke habitat van deze Isuzu is. Nee, deze auto vraagt om modder, stenen, steile hellingen, bospaden en niet al te diepe wateren. En dat was dan ook precies wat wij kregen voorgeschoteld. Met een groots gemak rijdt de auto door mul zand een ogenschijnlijk onneembare helling op. Om vervolgens scherpe bochten naar links en rechts te nemen alsof het niets is. Het enige nadeel hier is de enorme omvang van de auto. Soms heb je geen idee waar het pad naartoe leidt omdat je met geen mogelijkheid kunt zien wáár je rijdt. En een boom of tak is makkelijk geraakt als je manouvreert met ruim 5 meter 30 in dik bebost gebied.

Dan, gaat het via smalle paden door naar het open water. Niet te hard het water in, “want dan klotst het over de motorkap” maar eenmaal omringd door nattigheid kunnen we gewoon rustig rijden. Van belang is voldoende gas te geven, opdat er geen water de uitlaat ingaat. Om vervolgens druipend en wel weer het droge op te rijden. De zojuist opgelopen modddervlekken zijn ook weg.

10% marktaandeel
Duidelijk is dat de gemiddelde koper van een Isuzu D-Max net zo’n ruwe bolster moet zijn als de auto zelf. En daarmee is dit een nicheproduct, en we zien al jaren dat juist niche producten het verrassend goed doen. Maar dat maakt de Isuzu D-Max geen volumemodel, gelukkig is daar de markt ook niet naar. Vorig jaar zijn in Nederland zo’n 600 pick-ups verkocht, 60 daarvan waren een Isuzu. Dat betekent toch een aanzienlijke 10% marktaandeel. De rest is in handen van bijvoorbeeld de Volkswagen Amarok, Nissan Navara (waar binnenkort een nieuwe versie van komt), de Ford Ranger en Amerikaanse exoten als de Dodge Ram.

Wat betreft prestaties heb je aan de Isuzu D-Max een beste jongen, met een nette prijs in vergelijking met de concurrentie. De Isuzu is leverbaar vanaf 27.251 euro, iets duurder dan de concurrerende Volkswagen Amarok. Die is leverbaar vanaf 25.168 euro, maar heeft minder trekvermogen. De huidige Nissan Navara is op dit moment leverbaar vanaf 38.339,85 euro. Opvallend is de ruime garantietermijn van Isuzu: vijf jaar.

Al met al heeft Isuzu hier een alleskunner in huis, in een nichemarkt. Gezien de toekomst zal het merk zich wellicht meer moeten focussen op nieuwe technieken om ook brandstof te besparen en CO2 uitstoot (nu 195 gr per kilometer) te verminderen. Zonder aan kracht in te leveren, wat dat is zonder meer de unique selling point van deze auto. Misschien dat we dan over een paar jaar met een hybride D-Max de imposante heuvels van de Beekse Bergen kunnen bedwingen. 

Deze autotest is fueled by Gulf