Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig

Nieuwe Japanner uit drieling geeft eigenzinnige aftrap.

Negen jaar na de introductie van de Toyota Aygo is er een splinternieuwe. De concurrentie in de tussentijd meer dan verdubbeld en wederom is de nieuwe Aygo onderdeel van een drieling. Hoe gaat Toyota hun populaire stadsauto in het veld zetten? Met betaalbare eigenzinnigheid.

Het is interessant om te zien hoe rap het A-segment de afgelopen jaren is gegroeid. Terwijl de Aygo bij zijn onthulling in 2005 nog negen concurrenten moest dulden, zijn het er anno 2014 meer dan twintig. Om de kopersgroep van zo’n kleintje te strikken moet dus van goeden huize gekomen worden. Toyota vertrouwt op haar merkwaarden zoals de betrouwbaarheid, goede restwaarde en driejarige garantietermijn, maar bouwt natuurlijk ook verder op het succes van de eerste generatie. Omdat de concurrentie niet stil heeft gezeten en kleintjes groot worden, is de nieuwe Aygo om te beginnen in een compleet nieuw jasje gestoken.

Japans en fun
Toyota mikt met het ontwerp op Japanse designtaal en een flinke dosis fun. Die ‘fun’ is op verschillende uitvoeringen naar eigen hand te zetten. In ons land zijn verschillende pakketten leverbaar die de Aygo een op smaak gebracht gezicht geven. Zo is de X-vorm in de neus in verschillende kleuren verkrijgbaar en eventueel ook later te vervangen. Voor de achterbumper is personalisatie mogelijk in de vorm van een inlegpaneel of een sticker in diezelfde kleuren. Voor de dorpels zijn ook stickers beschikbaar, de buitenspiegels vallen weer buiten het feestje. Met de uitvoering x-wave wordt de Aygo tenslotte extra luchtig dankzij een elektrisch te openen canvas dak. Niet uniek – de C1 en 108 krijgen dat ook – maar wel een goedkopere alternatief voor een cabrio.

De nieuwe Aygo is daarnaast ietsje langer en lager dan zijn voorganger. Veel scheelt het niet, maar het zorgt er wel voor dat de bagageruimte met 29 liter is toegenomen tot 168 liter en dat er iets meer bewegingsvrijheid voor de inzittenden is. Dankzij het ‘double bubble’ dak en een subtiel lagere zitpositie heeft de gereduceerde hoogte van de auto geen gevolgen voor de hoofdruimte voorin. Wie langer is dan 1.80 meter komt op de achterbank wél in de knel met zijn kapsel; je zit rechtop en onderuit zakken is er niet bij. De gegroeide bagageruimte heeft trouwens extra effect door een betere toegang. Het ‘brievenbusje’ heeft plaatsgemaakt voor een 7.5 centimeter ruimere opening en tegelijkertijd is de in de weg zittende hoedenplank vervangen door een flexibele plaat die met de achterruit is verbonden. Een simpele oplossing voor doorgaans klein ongemak.

Betere zit
Net als voorheen is de Aygo onderdeel van een drieling, de Peugeot 108 en de nieuwe Citroen C1. Desgevraagd blijkt motor en bak uit de handen van de Japanners te komen en zijn onder meer de stoelen van de Fransen. Het meubilair voorin is goed gevormd en een slag groter dan voorheen, maar mist toch wat zijdelingse steun omdat het te zachte wangen heeft. Dankzij het onder een lagere hoek geplaatst stuur (in hoogte verstelbaar) kunnen we wel een lekkere rijpositie aannemen. Het dashboard is helemaal nieuw en origineel gevormd. Eigenzinnig zijn de kleurige details waarmee het interieur is op te fleuren. De gekleurde accenten zijn verkrijgbaar – afhankelijk van het pakket – vanaf slechts 95 euro, dus ook de moeite waard om (door de dealer) om te laten wisselen als je ze zat bent.

Hier trekt verder het 7 inch touchscreen de aandacht, waarmee de radio, mediafuncties, boordcomputer, telefoon en navigatie kan worden bediend. Hulde voor de ontwikkelaars van het systeem, dat snel werkt snel en een duidelijke interface heeft. Bovendien kan de Aygo op die manier worden geleverd met een achteruitrijcamera, en dat hebben we in dit segment nog niet eerder gezien. Voor zover de noodzaak van zo’n extra oog er is, uiteraard.

Eenliter aan het werk
In tegenstelling tot zijn Franse broertjes is de Aygo alleen verkrijgbaar met de 1.0 VVT-i benzinemotor. Het is een grondig doorontwikkelde versie van de Aygo-motor die we al kennen, met als resultaat dat de driecilinder 11% zuiniger (nu: 3.8 l/100km) en ietsje krachtiger is geworden. Toyota belooft met name ‘onderin’ meer trekkracht, want bij 2000 toeren is al 85 Nm van de maximale 95 Nm beschikbaar. Samen met 69 pk moet dat genoeg zijn voor de nieuwe Aygo, die zelfs nog een aantal kilootjes is verloren. Toch is de werkelijkheid soms iets anders dan de theorie. Zeker met ingeschakelde airco moet de auto er hoorbaar flink aan trekken, vooral omdat de versnellingen wederom nogal lang zijn. De door ons gereden - en in Nederland de enige beschikbare - ECO-versie met aerodynamische slimmigheden heeft ook nog een langere vierde en vijfde versnelling dan de standaard modellen. Duidelijk is dat vinnigheid wat ten koste gaat van een laag brandstofverbruik, maar gezien de hevige concurrentie en de focus op minder CO2 in de branche is dat een begrijpelijke keuze van Toyota. En natuurlijk, wie met name in en om de stad rijdt, heeft daar minder last van, maar het mag best eens gezegd worden.

Daar staat tegenover dat de nieuwe Aygo zich volwassen gedraagt op de weg. Het onderstel is minder springerig en reageert met meer rust. Overhellen valt reuze mee, al missen we wel een handgreep aan de dakhemel voor de passagier. Rijgeluiden van banden en wind blijft ook nadrukkelijker achterwege. Samen met een op constante snelheid nauwelijks hoorbare driecilinder levert dat onmiskenbaar meer rijcomfort op. Jammer dat de driecilinderroffel – die Toyota zelf wel geestig vindt – tijdens acceleratie altijd duidelijk de kop op steekt. Dat had beter gekund. Het vijfbakje waarmee we poken is top en voelt zeer solide.

(Speciale) uitvoeringen
De prijzen van de Aygo zijn de loop der jaren gedaald, al dan niet door actiemodellen en inruilpremies. De nieuwe Aygo is vanaf juli verkrijgbaar als X vanaf 9695 euro (3-deurs) en zodoende niet de voordeligste stadsauto in aanschaf. Wel zorgt Toyota voor een goede veiligheidsuitrusting met bijvoorbeeld ESP, ABS, Hill Holder en zes airbags. Aardig is de aanwezigheid van een standaard snelheidslimiter. Cruise control is niet leverbaar. Hoger op de ladder staat de Aygo x-play.

Vanaf de 10.895 euro kostende x-play – met onder meer elektrische ramen en spiegels, 15 inch wielen, bluetooth, een lederen stuur en stuurbediening - komt de Aygo met zwarte X in de neus, waarna je eventueel een van de twee OUT-exterieurpakketten (295 of 495 euro) of IN-interieurpakketten kan bijbestellen (95 of 130 euro). Ook is er een luxepakket beschikbaar (990 euro) voor die uitvoering, waarbij het 7 inch touchscreen multimediasysteem, parkeerhulpcamera en airco inbegrepen is. Navigatie is dan nog wel een extra a raison de 450 euro.

Op zoek naar lichtmetaal en mistlampen. Neem dan het Sport-pakket a 750 euro. Liever een semi-automaat met paddles aan het stuur? Ook mogelijk. De Aygo x-cite (oranje/zwart), x-clusiv (blauw/zilver) en x-wave (met canvasdak) zijn speciale uitvoeringen met een eigen identiteit en beginnen bij zo’n 13 mille. Naar wens is de Aygo ook te rijden voor een vast bedrag per maand vanaf 129 euro. Je bepaalt zelf welke kosten zijn inbegrepen of niet en hebt altijd een gegarandeerd inruilbedrag. Lees daar in ons nieuwsartikel meer over.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Leuke rakker die lekker rijdt en zuinig in gebruik is. Groot nadeel is de uiterst matige lakkwaliteit. Per ongeluk met je schoenhak tegen de dorpel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
bj 2008 80.000 km koppeling moet bijna vervangen worden. Tijdens de garantieperiode is bij het controlen van de aansluiting van de achterruit verwarming de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
De Toyota Aygo heeft me helemaal verrast. Had geen proefrit gemaakt omdat ik hoorde dat het karretje goed rijd en zuinig is. Heb de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Was tevreden over mijn Aygo. Omdat ik veel in de stad rijd heb ik voor een automaat gekozen uiteraard duurder dan een met gewone versnelling).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Mijn ervaring is tot nog toe goed, zit lekker rijdt prima en het verbruik is zuinig als je je rijstijl aanpast dus niet snel optrekken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Heb mijn aspiration red nu ruim een maand en kan er nog elke keer van genieten met rijden. Tuurlijk heb je geen snelle wagen, maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Wij rijden met één van de eerste Aygo plus (nu de Comfort) modellen en zijn zeer tevreden. De auto ziet er sportief en leuk uit,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Sinds april 2007 heb ik 100.000 km met m'n Aygo gereden, zonder problemen, vooral voor het woon-werk. Ik ben 'n rustige rijder, het gemiddelde benzine verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Heb hem al 4 jaar, aangeschaft bij Dijksman Haarlem. Echt een goede Aygo, de kleine euveltjes zijn netjes door de dealer verholpen. Daarna geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
ik heb eerst ook last gehad van vocht maar de garage had gelijk andere rubbers rondom de auto gedaan en nooit meer last van vocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
ik heb mijn aygo 2de hands gekocht hij is nu drie jaar, ikzelf rijd hem nu 1/2 jaar. ik vind hem supper heb nog geen problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Rij nu 3 jaar (55.000km) in deze Auto. Eén keer last gehad van mysterieuze regen lekkage, verder geen problemen. Verbruik 1 op 18 à 19. De.. Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Veel lekkage met als gevolg schimmel, kortsluiting in de bekabeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Hij is net weer terug van de Dealer. De lekkage was zo erg dat er schimmel onder de rechter achtermat zat. Ze hebben de roosters.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Ik heb mijn toyota aygo al sinds 2006 heb iedere keer last van lekkage gehad en telkens aan de dealer gemeld. Ze hebben mijn.. Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
In november 2009 schade gereden aan de re zijde van de auto, deze is hersteld, samen met een kleine beurt. Geen lekkage aangetroffen... Maar de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Heerlijk zo'n zuinige auto. Maar als je probeert bijv de buggy in te laden in de regen loopt het water zo via het kofferbakraam de.. Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Ik hheb me gisteren een Toyota 3 deurs sport uit 2006 gekocht met 26.000 op de teller. Vandaag eens proefgereden en blijkt erg vlug.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Ik heb sinds 19 januari 2010 een nieuwe aygo comfort Nu reeds 2500 km gereden. Ik heb een klacht ten aanzien van de voorremmen. Bij warme.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Mijn Aygo is nu 4 jaar en het gedonder is begonnen. Uit de garantie en zo lek als een mandje. De vloer achterin is iedere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Hij rijd lekker.... heerlijk zuinig... betaal geen wegenbelasting meer.... maarr... achter de bijrijdersstoel heb ik de mat weggehaald. Ik dacht dat mijn jongste dochter met haar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Mijn ayco 2007 Alle options incl exceptionel pakket , Koste 17260 euro , Ervaring is slecht , lekkage , 50.000 kilometer gereden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Leuke zuinige auto met prima rijeigenschappen maar aan alles is te merken dat dit een budgetauto is. Goedkope materialen gebruikt, slechte kwaliteit lak, en hij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Ik rijd sinds vijf dagen in een nieuwe Aygo. Een luxe uitvoering: de Aspiration Green met extra's. De afwerking en asseccoires zijn perfect, zeker voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
De auto staat voor de derde keer in de garage. Deze week door de kou, al de binnenramen bevroren dus daar ben ik helemaal klaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Leuke zuinige auto waarmee door de goede ergonomische stoelen ook op lange afstanden gereden kan worden. Zeer zuinig als er niet sportief mee wordt gereden... Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Sinds paar dagen precies zelfde probleem als bij Nancy (08-12-2009). Auto moet maandag a.s. naar garage. Heb een 5-deursmodel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
tof leuke en zuinige stadsauto maar.......... bij regen is er water in de linker - en rechterhoek van de koffer.Koffertapijt alsook bekledijg in hoeken.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Het 1,5 maand een nieuwe toyota aygo. Hij was steeds vochtig van binne, nu zou ik hem van binnen stofzuigen en blijkt dat hij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Aygo doet eigenzinnig
Nieuwe Aygo al voor derde keer in drie weken naar de garage voor wateroverlast. Zie forum van Radar. Drama... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5