BMW volgt in rap tempo de ‘premium’ concurrenten Audi en Mercedes-Benz waar het gaat om het dichttimmeren van niches en het verzinnen van nieuwe concepten. Het woord ‘cross-over’ stond ooit voor een auto die het midden hield tussen terreinwagen en straatauto, maar inmiddels kan nagenoeg het hele gamma van de moderne premiumfabrikanten als cross-over worden bestempeld. Zo ook deze 4 Serie Gran Coupé. De auto is feitelijk het antwoord op een vraag die nooit is gesteld – er was immers al een 3 Serie GT – maar nu ‘ie er eenmaal is blijkt het model toch weer niet zo buitenissig en is zijn komst eigenlijk best logisch. Zo logischs zelfs, dat ‘ie de 3 Serie GT compleet overbodig maakt.
Langere daklijn
Feitelijk is de 4 Serie Gran Coupé gewoon BMW’s échte antwoord op de A5, de sierlijke vierdeurs coupé van Audi. Een model dat die strijd wel met succes aan kan, dit in tegenstelling tot de toch wat te plomp ogende 3 Serie GT. Want net als bij Audi, behoort ook deze 4 Serie Gran Coupé in onze ogen tot de meest elegante carrosserievarianten. Wanneer we in de bergen rond de Spaanse stad Bilbao achter een andere Gran Coupé rijden, is het net alsof we achter een 4 Serie Coupé aanrijden. Dat is niet zo verbazingwekkend, want de Gran Coupé heeft vrijwel precies dezelfde afmeting als de tweedeurs. Alleen is de daklijn 1,2 centimeter hoger en 11,2 centimeter langer om daarmee nuttige hoofdruimte voor de achterpassagiers vrij te maken. Niet alleen rijdend is de auto mooi: met zijn lange motorkap, de ver naar achteren doorgetrokken C-stijl, zijn coupé-achtige daklijn en de inkeping achter de voorste wielkasten, is het ontwerp eigenlijk vanuit alle hoeken geslaagd te noemen.
Maar de Gran Coupé is meer dan een mooi ontwerp. De auto heeft weliswaar dezelfde wielbasis als de tweedeurs 4-serie en is even lang en breed, maar fractioneel hoger. Er is 35 liter extra bagageruimte beschikbaar, en nog meer – tot wel 1.300 liter – als je de achterbank plat gooit. Daarmee is de Gran Coupé zelfs praktischer dan een 3-serie, want beide modellen bieden minimaal 480 liter bagageruimte, maar de 3 Serie heeft weer niet zo’n grote achterklep. Op de achterbank is het in een standaard 3 Serie natuurlijk weer beter toeven, want daar heb je niet te maken met een snel aflopende daklijn en het daarmee gepaard gaande gebrek aan hoofdruimte. Qua interieur zijn er weinig verrassingen, dat kennen we natuurlijk uit de overige modellen van de 4 Serie. Het is zakelijk en functioneel, maar niet meer dan dat.
Vaarwater 3 Serie GT
Je kunt je afvragen of deze auto niet heel erg in het vaarwater terechtkomt van de 3 Serie GT. Maar die auto is toch nog eens 11 centimeter hoger en 18 centimeter langer en daarmee een flinke maat groter dan de 4 Serie Gran Coupé. Ook is de Gran Coupé duidelijk sportiever gelijnd en dynamischer om te rijden. Want je moet deze auto echt naast een 4 Serie Coupé zetten om de verschillen in stijfheid, gewicht en onderstel te voelen. Op de lege bergwegen van Noord-Spanje voelt het onderstel van de Gran Coupé vooral uiterst vertrouwenwekkend aan. De balans is uitstekend, de besturing is prima voor een auto van dit kaliber en wanneer je alle systemen in standje oorlog zet, kun je er uitstekend sportief mee rijden. Als dagelijkse auto is dit in onze ogen een van de beste proposities van BMW. De auto oogt elegant, biedt voldoende binnenruimte en bagageruimte en is dankzij zijn vier deuren en alleszins redelijke hoofdruimte ook geschikt voor gezinnen met kinderen.
Het onderstel is weliswaar bewust iets zachter afgestemd dan dat van de tweedeurs 4 serie omdat de Gran Coupé meer een GT dan een sportsedan is, maar je kunt er toch behoorlijk hard mee door de bochten. Zeker met variabele dempers en het M-onderstel van de door ons gereden testauto. Deze 245 pk sterke 428i met zijn tweeliter turbomotor overtuigt in alles, alleen het geluid van de viercilinder kan ons niet helemaal bekoren. Dan toch liever de echte zescilinder lijnmotor van de 435i, ook al zit je dan qua verbruik weer een stuk hoger en met de 428i kom je qua prestaties echt niets tekort. De achttraps automaat schakelt werkelijk formidabel en foutloos. De 4 Serie Gran Coupé is verkrijgbaar met drie benzinemotoren en twee diesels, met een vermogen tussen de 143 en 306 pk. De prijzen beginnen bij 42.000 euro.
Schrijf een review