De Kia Sportage is anno 2014 nog altijd een prettige verschijning en bovenal een ware verkooptopper. De compacte SUV dankt zijn succes onder meer aan zijn krachtige uitstraling en tijdloos ontwerp. Kia vond het dan ook niet nodig om het design rigoureus op de schop te gooien. De wijzigingen blijven beperkt tot een licht gewijzigde grille, LED-achterlichtunits en een nieuwe 'antenne' op het dak in de vorm van de welbekende haaienvin.
Muzikale omlijsting
Kia heeft het interieur naar een hoger niveau gebracht door gebruik te maken van voelbaar betere materialen op bijvoorbeeld het dashboard. Het 4,2 inch display in het instrumentarium tussen toerenteller en snelheidsmeter is aangepast en audiospecialist Infinity is voortaan verantwoordelijk voor de muzikale omlijsting in het binnenste. De audio-installatie -en alle andere boordfuncties trouwens ook- laten zich zeer intuïtief bedienen via het 7-inch grote touchscreen op het dashboard. Aangezien aan buitenafmetingen niet is getornd, verandert er binnenin qua ruimteaanbod ook niets. Dat hoeft ook niet, want de Sportage biedt voldoende ruimte voor de inzittenden, zowel voor- als achterin. Achterin is het uiterst prima vertoeven. Vooral de riante beenruimte achterin valt wederom op, een sterk punt van de Sportage. Aan bagage kan er ook nog eens 564 liter mee. Tevens is er volop opberg- en aflegruimte aanwezig in het interieur voor allerlei prullaria.
Prettig weggedrag
Technisch gezien heeft Kia wat meer wijzigingen doorgevoerd. Zo zijn de stuurbekrachtiging en de wielophanging van de Sportage door de ingenieurs van Kia nog eens nader onder de loep genomen. De stabilisatorstang vóór en de dempers zijn aangepast en dat zorgt voor een prettig weggedrag. Het onderstel is mooi in balans. Ondanks zijn hoogte blijft het overhellen van de carrosserie in bochten binnen de perken. Een rammeltje of kraakje is hem vreemd. De kwaliteiten van de Infinity muziekinstallatie komen bovendien nog beter tot zijn recht doordat veel aandacht is besteed aan het verminderen van vibraties en het toepassen van een extra ‘laag’ isolatie. Motor- en afrolgeluiden worden op die manier extra gedempt. Sterker nog, je hoort de motor nauwelijks lopen. Dat maakt de Sportage tot een zeer aangename reisauto die je desgewenst ook een prettige dosis rijplezier kan bezorgen. Klein minpunt is de flinke dodehoek die de A-stijl in combinatie met de fors uitgevallen buitenspiegels veroorzaken.
Directe inspuiting
Het motorenpalet van de vernieuwde Sportage is ook enigszins aangepast. De 1.6 GDI benzinemotor levert nog altijd onveranderd 135 pk en 164 Nm aan koppel, terwijl de 2.0 GDI benzinemotor voortaan gebruik maakt van directe inspuiting. Dat levert 3 pk en 11 Nm extra op. De vernieuwde tweeliter (zonder turbo) in ons testexemplaar heeft de beschikking over 166 pk en 205 Nm aan trekkracht. Het maakt van de Sportage geen strepentrekker, maar bezorgt de SUV wel de nodige souplesse. Het is overigens wel zaak de motor enigszins op toeren te rijden om serieus te kunnen versnellen. Het maximum koppel van 205 Nm wordt namelijk bij 4000 toeren gehaald. Doe je dat, dan lukt het om in zo'n tien seconden naar de honderd te accelereren. Kia heeft zoals gezegd veel aandacht besteed aan het verminderen van geluid en vibraties in het binnenste, de tegenwoordig standaard aanwezige handgeschakelde zesbak speelt daarin een sleutelrol. Het zesde verzet drukt het toerental op snelheid en brengt beduidend meer rust en comfort in het binnenste.
Verbruik
Het verbruik van de Sportage was altijd een heikele kwestie. Vooral de vorige generatie kijkt niet op een litertje meer of minder. Met de komst van de huidige Sportage in 2010 werd dat al wat beter, maar het fabrieksverbruik werd nog altijd niet gehaald. Dat is ons nu ook niet gelukt, maar met een verbruik van gemiddeld 9,1 l/100 km (bijna 1 op 11) tijdens onze testweek kunnen we prima leven. En dat zonder een stop-/startautomaat of andere brandstofbesparende voorzieningen als remenergie recuperatie of banden met lage(re) rolweerstand. Over de banden gesproken, iedere Sportage in ons land wordt standaard voorzien van een volwaardig reservewiel onder de laadvloer van de bagageruimte. Geen reparatiesetje dus. Een keuze.
Komen we tot slot uit bij de prijzen. De Sportage met 1.6 GDI blijft onveranderd 24.995 euro kosten en dieselen kan vanaf 30.995 euro in de 1.7 CRDi. De 2.0 GDI benzinemotor kost vanaf 32.995 euro en in combinatie met automaat en 4WD vermeldt het prijskaartje een bedrag van 44.495 euro. De 2.0 CRDi is er voortaan alleen nog in een uitvoering met 184 pk met standaard automaat en 4WD. Dat levert een aanschafprijs van 49.995 euro op.
Schrijf een review