Volkswagen Golf R is supeRieur

Waar Volkswagen bij de vorige editie van de allersnelste Golf de plank ietwat missloeg, is de nieuwe een spijker op zijn kop.

Waar Volkswagen bij de vorige editie van de allersnelste Golf de plank ietwat missloeg, is de nieuwe Volkswagen Golf R een keiharde spijker op z’n kop.

Test Volkswagen Golf R 300 pk. Gereden met de Volkswagen Golf 7 R, het sportieve topmodel van de Golf-familie met 300 pk en 4Motion vierwielaandrijving. Is hij de Koning van de hot hatches?
Volkswagen Golf R in de aanval

Uitgevoerd in knalblauw metallic (Lapiz Blue), voorzien van dikke 19 inch velgen, een speciale bodykit en twee maal twee uitlaten aan weerszijden van de diffuser laten geen ruimte voor enige vorm van twijfel. Hier staat een razendsnelle auto: de Volkswagen Golf R.

Dat we hier inderdaad te maken hebben met één der rapperen der aarde, wordt bevestigd door de statistieken. Onder de motorkap ligt de tweeliter, viercilinder motor die ook te vinden is in de Golf GTI. Alleen is hier het vermogen opgeschroefd naar een enorme 300 pk (80 pk meer dan de GTI). Alsof het niets is. Maximumkoppel ligt op 380Nm. In ruim 5 seconden moet de 100 km/u te halen zijn. Met de (optionele) automatische DSG versnellingsbak zelfs bínnen dat al minuscule tijdsbestek. De topsnelheid is door de fabrikant begrensd op 250 km/u.

4Motion vierwielaandrijving
Geen enkele reden om daar aan te twijfelen. Onderweg valt de enorme kracht van de auto namelijk direct op. De razendsnelle respons is indrukwekkend. En tegelijkertijd levensgevaarlijk als uw rijbewijs u lief is. De wegligging is tegen het perfecte aan, mede dankzij het 4Motion systeem waarbij alle vier de wielen worden aangedreven. Een feature die de GTI niet heeft, en dat is eigenlijk het voornaamste verschil tussen beide auto’s. Niet het krachtsverschil. Hierdoor heeft de auto veel meer grip op de weg, waardoor bochtige wegen zonder glijpartijen moeiteloos kunnen worden bedwongen. Een pluspunt, tenzij je die glijpartijen juist wilt opzoeken..

Als overmaat van opschepperij, is daar het overdonderende geluid van de viercilinder. Door middel van de nodige audiotrucage wordt dat geluid aan alle kanten versterkt, zelfs binnen de cabine. Leuk, maar kan ook irriteren. En als het start/stop systeem uitkan, zou dit systeem ook uit moeten kunnen. Daarnaast komt de vraag op waarom de trucendoos nodig is als AMG zonder tovenarij een magistrale sound weet te creëren.

Nu met vier kokers
Ten opzichte van de vorige ‘R’ is deze nieuweling in alle opzichte gegroeid. De twee centrale uitlaatpijpen hebben plaatsgemaakt voor vier kokers (twee aan elke zijde). Daarnaast heeft een vermogenskuur voor fors meer vermogen gezorgd: 30 pk en 30 Nm meer koppel). Ook qua rijeigenschappen is zijn hier grote stappen gezet. De voorganger voelde wat mat aan, steriel wellicht. Het neuszware weggedrag van de R32 van destijds, ligt gelukkig al een tijd achter ons. Al was die zescilinder wel lekker hoor.

De Golf doet al 40 jaar mee in de eredivisie van de autocompetitie. De Golf GTI heeft binnen dat spectrum, een eigen cultpositie verworven. De nieuwe R heeft die positie nooit gekregen – maar heeft wel een grote schare fans voor zich weten te winnen. Wat betreft concurrentie moeten de opponenten worden gezocht binnen dezelfde familie. De Golf R vertoont namelijk de nodige gelijkenissen met de Audi S3, beiden onderdeel van het VAG concern. Beiden hebben dan ook dezelfde krachtbron, hetzelfde 4×4-systeem en dezelfde dubbel gekoppelde versnellingsbak. En beiden leveren 300 pk.

Wat betreft ruimte en afwerking aan boord zal de Audi het winnen. Maar het grootste verschil is de prijs. In Ingolstadt betaalt u 51.800 euro maar de S3 heeft dan veel minder opties die de makers in Wolfsburg wel al meeleveren op de Golf R voor een bedrag van 50.400 euro. Het kan overigens altijd meer. De A45 AMG van Mercedes-Benz levert meer pk’s voor meer geld, maar is daarentegen nauwelijks sneller en heeft beduidend minder ruimte aan boord - met name op de achterbank.

Maar als de fun factor voldoende is, dan kunnen we net zo goed eens kijken naar de concurrentie. Zoals de eerder hier besproken Peugeot RCZ R, of de Renault Mégane RS en Opel Astra OPC. Alleen kleeft aan deze auto's een minder voornaam jasje en bieden ze ook minder ruimte aan boord, voor zover dat van belang is in deze league.

Daarom lijkt Volkswagen deze officieuze battle der hot hatches te winnen. De verhouding prijs-kwaliteit-ruimte-power valt toch uit in het voordeel van de Golf. Volkswagen kan nog meer afstand nemen van de concurrentie, want een Golf R Variant lijkt in de maak en de Golf R met 400 pk is al getoond. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Volkswagen Golf R is supeRieur
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Volkswagen Golf R is supeRieur
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Volkswagen Golf R is supeRieur
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Volkswagen Golf R is supeRieur
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Volkswagen Golf R is supeRieur
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf R is supeRieur
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf R is supeRieur
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf R is supeRieur
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf R is supeRieur
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf R is supeRieur
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Volkswagen Golf R is supeRieur
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Volkswagen Golf R is supeRieur
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Volkswagen Golf R is supeRieur
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5