De voorzieningenrechter te Breda bevestigt daarmee dat deze importeur – en alle andere – inderdaad de juiste brandstofverbruikscijfers publiceert. Hij concliudeert met zijn uitspraak dat de publicatie van brandstofverbruikscijfers volledig in overeenstemming is met Europese en Nederlandse regelgeving. Het door de Toyota-importeur gecommuniceerde en door die Stichting gewraakte officiële brandstofverbruik is het resultaat van de officiële EU-meetmethoden in een door de EU voorgeschreven testcyclus.
De officiële verbruikscijfers zijn de enige cijfers die autofabrikanten mogen communiceren. Dat bevestigt de uitspraak van de voorzieningenrechter nog eens. Het communiceren van andere cijfers naast de officiële verbruikscijfers zou voor de consument tot verwarring kunnen leiden, terwijl overigens vooralsnog geen sprake is van objectief juiste gemiddelde verbruikscijfers.
Het is algemeen bekend dat het feitelijk brandstofverbruik van een auto afhankelijk is van veel verschillende factoren zoals rijgedrag, weersomstandigheden, beladingsgraad, gebruik van apparatuur aan boord, bandenspanning et cetera. Dit is met zoveel woorden door de voorzieningenrechter bevestigd.
Volstrekt verouderd
Dat de desbetreffende wetgeving volstrekt verouderd is – want dateert uit de jaren zeventig van de vorige eeuw – is niet de schuld van Toyota, of van de andere autofabrikanten, ook al hebben die niet bepaald met kracht in Brussel aangedrongen op modernisering van de testprocedures die het officiële EU-verbruik van auto’s vaststellen.
‘Brussel’ is momenteel bezig met het opstellen voor nieuwe regels voor de verbruiksmetingen, maar mede doordat er van de zijde van de autofabrikanten niet gerekend kan worden op enthousiaste medewerking, zal het nog minimaal één à twee jaar duren voordat die reële meetmethode in kan worden gevoerd.