De innovatieve BLUETEC-technologie maakt de nieuwe E 300 BLUETEC de schoonste diesel ter wereld in zijn klasse, terwijl sterke punten als koppel, zuinigheid en actieradius onveranderd blijven. Het BLUETEC-concept is gebaseerd op een reeks technische aanpassingen. Allereerst wordt de onbehandelde uitstoot door aanpassingen in de motor tot een minimum gereduceerd. Een oxidatiekatalysator en een partikelfilter zorgen vervolgens voor een effectieve nabehandeling van de uitlaatgassen. Daarna worden de stikstofoxides via BLUETEC-technologie met behulp van een bijzonder duurzame NOx-opslagkatalysator en een speciale verminderd. Het levert en schone uitlaatemissie op. Dankzij BLUETEC-technologie blijft de uitstoot van NOx zelfs nog een flink stuk onder de grenzen van de EU5-norm en kan zelfs de toekomstige EU6-norm worden gehaald. Dat dit model als enige dieselauto in Canada kan rondrijden, waar strenge emissie-eisen gelden, zegt wel iets.
De E300 Bluetec komt overigens prima van z’n plaats. Hij levert 211 pk, en bouwt een koppel op van 540 Nm vanaf 1600 toeren. Het brandstofverbruik ligt tussen de 7,2 en 7,5 liter diesel per 100 kilometer. Vanaf begin 2008 is deze verantwoorde Benz te koop, met een vanafprijs van 68.500 euro. Dat is iets hoger dan de E320 CDI.
Daarnaast wordt het leveringsprogramma uitgebreid met de nieuwe E 350 CGI, die wordt aangedreven door een direct ingespoten benzinemotor van de tweede generatie. In vergelijking met de E 350 verbruikt de innovatieve V6-motor van de E 350 CGI zo’n tien procent minder brandstof per 100 kilometer. Het vermogen ligt daarentegen zo’n 20 pk hoger, 292 pk, goed voor een 0-100 sprint in 6,8 seconden en een gemiddeld verbruik van 8,7 liter per 100 km. Deze motorisering is overigens niet nieuw. Hij werd al sinds vorig jaar gemonteerd in de CLS.
De E 350 CGI is verkrijgbaar als Limousine en Estate, prijzen beginnen bij 70.400 euro.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review