“Ons besluit om door te gaan is ingegeven door de positieve aandacht en goede resultaten die Volvo het afgelopen seizoen oogstte”, zegt Derek Crabb, hoofd van Volvo’s afdeling raceafdeling. “Nu is het tijd om de volgende stap te zetten voor de komende STCC-seizoenen en tegemoet te komen aan de groeiende, internationale interesse naar ‘groen’ racen”, zegt Crabb. Volvo doet dat door een nieuwe en moderne, ‘groene’ raceauto te ontwikkelen op basis van de Volvo C30. De C30 is het model dat Volvo’s milieuvriendelijke technologie het duidelijkst in de praktijk demonstreert, met versies als de FlexiFuel en de aangekondigde 1.6D Efficiency. Die laatste heeft een gemiddeld brandstofverbruik van 4,5 liter per 100 kilometer en een CO2-uitstoot die onder de 120 g/km ligt.
”De beslissing om de raceauto van dit jaar, de Volvo S60, te vervangen was tamelijk eenvoudig. De Volvo C30 is compacter en wendbaarder dan de S60 en heeft uitstekende rijeigenschappen, zelfs in de standaarduitvoering”, zegt Crabb. “De ontwikkeling van de nieuwe raceauto is een gezamenlijke inspanning van Volvo Cars en Polestar Racing, die al jaren onze deelname aan het STCC succesvol begeleidt. Maar het is nu nog te vroeg om gedetailleerde technische informatie over de nieuwe auto naar buiten te brengen. Het doel is echter kristalhelder: een winnende auto bouwen”, besluit Crabb.
Deze C30 is op allerlei punten aangepast. Zo is er een veiligheidskooi gemonteerd, een in de windtunnel van Volvo ontwikkelde achterspoiler gemonteerd. In het vooronder schuilt een 2,0 liter vijfcilinder benzinemotor, opgebouwd uit racerij onderdelen – waar toegestaan. Al met al goed voor 280 pk bij 8750 toeren. De voorwielaandrijving wordt geholpen door een sperdifferentieel. De ophanging en remmerij is uiteraard ook helemaal aangepast aan z’n taak. 17 inch wielen maken deze ethanol-racer compleet.