Mercedes-Benz rijdt op brandstof uit tarwestro

Mercedes-Benz werkt samen met chemieconcerns Clariant en Haltermann aan een testvloot van auto’s die uit de voeten kunnen met bio-ethanol van de tweede generatie, gewonnen uit onder meer landbouwafval, zoals tarwestro.

Het bio-ethanol van de tweede generatie wordt door de fabrikanten tot sunliquid20 gedoopt. Deze brandstof bestaat uit super benzine met 20 procent cellulose-ethanol, gewonnen uit landbouwafval. Op het fabrieksterrein van Mercedes-Benz in Stuttgart is een speciaal tankstation gebouwd die de testvloot de komende 12 maanden van sunliquid20 kan voorzien.

Omdat cellulose-ethanol wordt gemaakt uit landbouwafval vormt het geen bedreiging voor de voedsel- en voedingsmiddelenproductie. Tevens worden de CO2-emissies gereduceerd. “Wereldwijd, en dus ook in Duitsland, blijven nog grote hoeveelheden reststoffen uit de landbouw onbenut,” zegt Udo Hartmann van Daimler AG. “Met cellulose-ethanol kan in ongeveer een vierde van de voor 2020 verwachte Europese benzinebehoefte worden voorzien. Dat is een belangrijke bouwsteen op weg naar duurzame mobiliteit.”