Subaru WRX STI is los

Hogere prestaties, stijver platform, meer interieurruimte

Subaru onthulde in Detroit het geheel nieuwe topmodel van hun WRX-serie, de STI. Met een viercilinder turbo-boxer van 305 pk, een vooral stijver platform en een vierdeurs carrosserie die de inzittenden meer ruimte biedt onderscheidt de WRX STI van zijn voorgangers. Voor de introductie komt er een speciale editie van 1.000 stuks in het kenmerkende blauw met de bekende ‘gouden’ BBS-wielen.

Nieuw voor de WRX STI is ook een centraal differentieel met drie door de bestuurder instelbare ‘modes’. De permanente vierwielaandrijving beschikt eveneens over drie instellingen, dit alles onder de noemer SI-Drive (Subaru Intelligent Drive). Een handbediende zesbak is standaard. De viercilinder 2,5-liter boxermotor heeft een turbo met interkoeler en is goed voor 305 pk bij 6.000 omw/min. Het maximumkoppel bedraagt 393 Nm bij 4.000 toeren.

Subaru heeft het gebruik van sportief-ogend koolvezelmateriaal niet geschuwd, niet in het geheel zwarte (met rode accenten) interieur en ook niet bij de behuizing van de extra-verlichting. Verder is voor het interieur ruim gebruik gemaakt van alcantara. De voorstoelen zijn zéér sportieve kuipjes, het sportstuur is aan de onderzijde afgevlakt, een primeur voor Subaru.

Van buiten zijn de gegroeide interieurmaten (wielbasis plus 2,5 centimeter) niet waarneemrbaar. De blik wordt toch al afgeleid door de enorme luchthapper in de motorkap en de eveneens flamboyante achterspoiler.

Net als zijn voorgangers is de WRX STI uitgebreid getest op de Nürburgring, maar de daarbij gemaakte rondetijden houdt Subaru onder de pet, net als topsnelheid en acceleratie van de nieuwe WRX STI. 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.