Bij Alfa wachten we natuurlijk met smart op de uitlevering van de eerste 4C's. De Italianen mogen met recht trots zijn op hun paradepaardje maar hebben verder ook niet stilgezeten. Zowel de MiTo als Giulietta zijn opnieuw iets zuiniger geworden om in Nederland te voldoen aan de 14% en 20% bijtellingsregelingen. Zo zet het duo ook in 2014 z'n beste beentje voor.
Audi heeft grote plannen in 2014. Als eerste wordt de A3 g-tron en A3 Cabriolet uitgeleverd, de A3 e-tron komt in de showroom te staan en daarnaast staat de nieuwe TT en Q7 op de rol voor onthulling. Ook kunnen we meer gaan zien van de nieuwe A4. Het is ook wachten op de allersnelste A1, de S1 en wetende dat Audi's kleinste ook met een softtopje op de markt kan komen zetten we die er ook maar bij.
Aston Martin heeft nog weinig nieuws voor 2014. Het merk gaat verder met samenwerken met Daimler, waarbij een belang in het merk verruild wordt voor motoren en transmissies.
BMW heeft een nog grotere lijst met primeurs in de pijplijn; de 4 Serie wordt uitgebreid met de 4 Cabriolet en M4. In 2014 komt ook de 2 Serie aan zet, en reken ook op het gezicht van de 2 Serie Active Tourer, de eerste MPV van het Beierse merk. Omdat de X5 nu al in de showroom staat kan de coupe-versie X6 niet achterblijven. En omdat BMW toch de smaak te pakken krijgt is het in 2014 ook tijd voor de X4, gebaseerd op de X3. Anders nog iets? Ja, een 4 Serie Gran Coupé.
Bugatti maakt 2014 niet zo spannend, al hebben we nog wel drie speciale edities van de Veyron tegoed. Cadillac pakt het grootser aan door de Escalade in de showroom te zetten en de ELR naar ons continent te sturen, de Amerikaanse interpretatie van de Chevrolet Volt/Opel Ampera. Op de autoshow in Detroit beleeft de ATS Coupé zijn debuut. De verwachting is verder dat de ATS-V van zich laat horen en zien. Met V8.
Nog meer Amerikaans geweld krijgen we voor de kiezen van Corvette, want het is de C7 Stingray die bij ons in actie mag komen. Ten tweede maakt de Corvette ZO6 in Detroit zijn debuut. Chevrolet gaat het laatste jaar in Europa in met enkele modeljaarupdates, daarna is het over en uit voor het merk op de Europese markt. Reken er niet op dat de Spark EV nog op de markt komt.
Bij Citroën staat in ieder geval vast dat de Cactus uit het ei kruipt. De Fransen zijn al aan het teasen geslagen met hun compacte crossover, die zijn basis met de Peugeot 2008 deelt. Verder zijn het met name op CO2-uitstoot aangescherpte modellen die het merk in 2014 een verkoopduwtje moeten geven. Een nieuwe C1 volgt pas in 2015, al sluiten we niet uit dat de onthulling van het model plaatsvind op de Autosalon van Parijs eind 2014.
Vuurwerk krijgen we in 2014 van Ferrari met LaFerrari, hetzij in beperkte mate want de productie is beperkt tot 499 exemplaren... Na het uitbreiden van de 500-familie met 500L-modellen verwachten we dat Fiat in 2014 meer van de 500X crossover laat zien. Hoewel het model gewoon af is - we hebben zelfs al heel even kunnen zien! - zoeken de Italianen naar de juiste timing. Wij zeggen: hoe eerder des te beter. In de tussentijd arriveren de 500, Panda en Punto met lagere CO2-uitstoot om ook volgend jaar te voldoen aan 14% en 20% bijtellingsnormen. Doet het altijd goed in de lease.
Als het Fisker mee zit kan in 2014 de productie van de Karma weer worden gestart. Het oude Fisker wordt spoedig via de Chapter 11 procedure in Amerika ontmanteld. Daarna hopen we de plannen van het merk te horen; wat is de toekomst van de Surf shooting brake en kleinere Atlantic? Vermoedelijk wordt de productie van de Karma overgeheveld van Finland naar de VS.
Ford heeft een aardig menu op het programma staat. De First Editions van de EcoSport maken hun entree bij snelle beslissers. Of de eerder gepresenteerde S-MAX Concept het productiestadium in 2014 haalt is nog niet duidelijk. Reken in ieder geval niet op de nieuwe Ka, die komt pas later. Wél voor 2014 is de onthulling van de Ford Edge en de uitlevering van de nieuwe Mondeo. Ja, nu echt. De Mustang zien we in 2015 weer.
Ondanks dat we al met de Honda Civic Tourer hebben kunnen rijden, staat hij pas begin 2014 in de showroom. Honda heeft ook bekend gemaakt nieuwe turbomotoren ontwikkeld te hebben, waarvan de kleinere echt pas later hun weg vinden naar nieuwe modellen en de grootste in de Civic Type R komt te liggen. Die snelle Civic zien we in 2014 ongetwijfeld nog een keer terug, maar hij gaat pas in 2015 de weg op. Nog niet helemaal duidelijk is of de nieuwe Jazz in 2014 ook al Nederland aan doet. Die auto is al wel af,want hij stond als Honda Fit op de Tokio Motor Show. De kleine Urban SUV komt sowieso pas in 2015.
Hyundai heeft een modellenoffensief gepland voor de komende jaren. De i20 staat voor 2014 gepland. Als de productiecapaciteit van de fabriek en de vraag in Amerika een beetje mee zit, komt ook de Grand Santa Fe eindelijk op de Nederlandse markt. In ieder geval wordt de i40 vanaf april weer leverbaar met 20% bijtelling. Ze moeten wel; want de concurrentie is moordend.
Infiniti heeft in 2013 een voorzichtige stap gezet met de Q50. Wanneer de homologatie van de dieselvariant goed uitvalt komt deze in 2014 in aanmerking voor 20% bijtelling. Meer spektakel verwachten we nog niet. De kleinere Q30 crossover verkeert nog altijd in het conceptstadium.
En wat zijn de Britten van plan? Jaguar is natuurlijk helemaal ondersteboven van de F-Type Coupé. En wij ook. Hij verschijnt in smakelijke varianten met V6 en V8. De eerder gepresenteerde SUV 'C-X17' is nog niet gereed voor productie, dat wordt minimaal 2015. Ook moeten we nog even geduld hebben op het kleinere Jaguar-model, gepositioneerd onder de XF.
Jeep maakt het jaar 2014 niet zo spannend. Toch kunnen we in Europa nieuws van het merk verwachten; want volgend jaar komt de nieuwe Cherokee naar ons toe. Zoals we op de foto's hebben kunnen zien is die nieuwkomer geen heet gewassen Grand Cherokee, integendeel...
Kia zet in 2014 de eerst elektrische stappen door middel van de nieuwe Soul. Dat model keert bij ons alleen terug met elektrische aandrijflijn. Verder blijven de Koreanen ook bescheiden met de uitstoot van de Picanto, want dankzij de Picanto bi-fuel (LPG) zakt die naar 95 gram. In Detroit laten ze begin januari nog wel een leuke concept car zien. Kia zet daar de spotlights op een 2+2 sportauto.
Niet te missen in 2014 is het debuut van de Lamborghini Huracan, de langverwachte opvolger van de Gallardo. Met zijn 5.2 V10 en 610 pk wordt de toon weer erg prettig gezet, en reken maar dat de Italianen weer met allerlei extra varianten op de proppen komen. Een fijn vooruitzicht.
Wat Lancia allemaal van plan is in 2014? We zouden bijna willen zeggen; mocht je het weten, mail ons. Helaas, duidelijke toekomstplannen zijn niet bekend.
Land Rover pakt in 2014 uit met de uitlevering van de Range Rover Hybrid, een dieselhybride met V6 en elektrokracht. Ook is de Discovery nogmaals vernieuwd en draagt die nu zijn modelnaam op de neus. Ondertussen werkt het merk hard aan de nieuwe generatie Defender, maar dat duurt nog even. Waarschijnlijk vult Land Rover de agenda aan het einde van volgend jaar met de nieuwe Freelander.
Lexus laat het nieuwe jaar niet voorbij gaan zonder de introductie van een nieuw model; de RC. Het is kort gezegd de coupé-versie van de Lexus IS, maar volgt wel zijn eigen weg met onder meer onderdelen van de GS in het onderstel. In 2014 vervolgt de CT 200h zijn carriere met een facelift. Als je flink voor ons duimt komt ook de LF-NX zijn gezicht laten zien, een kleinere SUV onder de RX.