Audi R18 e-tron quattro voor 2014 vernieuwd

Audi heeft de R18 e-tron quattro voor 2014 helemaal vernieuwd. Het nieuwe prototype staat aan de start van de FIA World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans met nieuwe afmetingen en technische innovaties, zoals een tweede hybridesysteem.

Het vernieuwen van Audi’s ultramoderne snelheidsduivel komt niet uit de lucht vallen. Audi heeft zich voor 2014 te houden aan nieuwe reglementen. Zo moeten de Duitsers meer rekening houden met het energiegebruik van hun hybrideracer in plaats van het maximale vermogen. Ook zijn de afmetingen van de carrosserie gewijzigd, die al dan niet veranderingen aanbrengen in de aërodynamica. De R18 e-tron quattro is twee centimeter hoger dan voorheen en één centimeter smaller. Ook zijn wielen smaller uitgevoerd. Het gebruik van uitlaatgassen bij de werking van de diffuser aan de achterzijde is in 2014 niet meer toegestaan.

Niet te zien is hoe de V6 TDI dieselmotor zijn krachten tot 30% zuiniger naar de achterwielen kan sturen. De R18 heeft nu namelijk twee hybridesystemen. Voorheen werd al vrijgekomen energie bij remmen vanuit de vooras teruggewonnen, nu kan ook de thermische energie van de uitlaatgassen worden omgezet in elektriciteit. Hiertoe is de elektrische turbo gekoppeld aan een elektrische machine. De opgeslagen energie kan op een later moment via beide wegen worden teruggegeven. Ondanks deze nieuwe techniek weegt de R18 e-tron quattro nog maat 870 kg.