Stekkeren met Volkswagen Twin Up!

De kleinste plug-in hybride met dieselmotor komt van Volkswagen.

Volkswagen stopt de techniek van de futuristische XL1 in de up en wat krijg je dan? De twin up! De kleine stekkerhybride rijdt 1 op 90 en stoot 27 gram CO2 uit. Maar het is nog een studiemodel.

Voorlopig komt de up eerst als volledig elektrische e-up op de markt. Toch kijken de Duitsers alvast vooruit met de twin up, waarin plug-in hybridetechniek met een dieselmotor huist. De 0.8 TDI is afkomstig uit de ultrazuinige XL1 en in combinatie met een elektromotor – waarmee de twin up 50 kilometer volledig elektrisch kan rijden – is het studiemodel van VW’s kleinste heel zuinig; 1 op 90 is in de verbruikscyclus haalbaar.

Dankzij TDI en EV-kracht presteert de twin up goed. De elektrische topsnelheid bedraagt weliswaar 125 km/u maar wanneer het dieseltje meewerkt kun je 145 km/u aantikken. Samen genereert de aandrijflijn 75 pk en 215 Nm. Een DSG-versnellingsbak zorgt voor de overbrenging. De twin up is door al deze techniek niet superlicht want de weegschaal wijst 1205 kg aan. Daarom is de sprint naar 100 ook bescheiden: 15.7 seconden.

Uiterlijke kenmerken heeft de twin up ook: z’n motorkap is drie centimeter langer en aan weerszijden van de carrosserie prijkt een tankdop. Het interieur is moderner ingericht met een centraal aanraakscherm, waarmee ook de airco moet worden bediend. 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.