Japanners zijn eigenwijs, maar ook vindingrijk. Want als de Impreza de laatste jaren geen grote potten kan breken, dan slaan ze op hun eigen manier de juiste weg in. En dus is daar een opvolger in de vorm van de XV, die meegaat in de trend van de crossovers en compacte SUV’s.
'Cross country'
Subaru noemt de XV zelf een crossover. Of ze gelijk hebben, hangt af van wat je onder het begrip 'crossover' verstaat. Bij een Nissan Qashqai of Subaru SX4 zijn duidelijk twee carrosserievormen gecombineerd. De XV vinden we vooral een op hogen poten staande hatchback in een stoer jasje, een auto die je de aanduiding Cross Country zou geven als het een Volvo zou zijn geweest.
Dat de bodemvrijheid van de XV groter is dan van menig crossover, komt de off-road prestaties natuurlijk ten goede. Onlangs konden we bij de dealer in Aalsmeer al even snuffelen aan zijn capaciteiten op onverhard. Want met de juiste banden, de standaard permanente vierwielaandrijving en de nodige centimeters bodemspeling kom je een heel eind.
2,0 liter met CVT
Hoewel de XV met de tweeliter turbodiesel 'Boxer Diesel' dan de meest terreinvaardige combinatie zou zijn, staat ook vast dat een crossover lang niet altijd hoeft te ploeteren naast het asfalt. Of liever gezegd; meestal niet. Daarom is de XV vooral bedoeld om stoer door het leven te gaan, waarbij vierwielaandrijving er voor maximale tractie tijdens élke rit is. Wij rijden door stad en land met de 2,0 liter boxerbenzinemotor, gekoppeld aan Subaru's Lineartronic CVT-automaat. De tweeliter met 150 pk staat naast de 114 pk sterke eenpuntzes in het programma maar kost slechts 1000 euro meer.
Zuinig?
De continu variabele automaat staat tijdelijk voor nop in de prijslijst en is zoals eerder bleek zeker het overwegen waard. Subaru heeft het ouderwetse karakter van een CVT – het monotone loeien van de motor tijdens accelereren – heel aardig de kop weten in te drukken. Bovendien heeft de 2.0 liter genoeg trekkracht bij lagere toerentallen beschikbaar om soepel te kunnen accelereren, al zou een iets beter doseerbaar gaspedaal vooral het vertrek nog soepeler maken. Op papier draagt de automaat ook bij aan een lager brandstofverbruik in vergelijking met de handgeschakelde variant. Of de beloofde 1 op 15 in de praktijk een redelijk haalbare kaart is, gaan we uitzoeken.
Concurrenten op bezoek
De XV krijgt gedurende zijn ‘stage’ op de redactie ook bezoek van in ieder geval twee andere crossovers met vierwielaandrijving, de Jeep Compass en Suzuki SX4. Op die manier gaan we de capaciteiten en het karakter van de felgekleurde Japanner extra op waarde schatten.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review