Tijdens Prinsjesdag van dit jaar werd al duidelijk dat de automobilist volgend jaar meer belast wordt. De accijns op LPG en diesel zal stijgen, terwijl ook de wegenbelasting voor bijna alle auto's (auto's met een CO2-uitstoot lager dan 50 gram uitgezonderd) weer van kracht zal zijn.
De BOVAG en RAI Vereniging hebben berekend wat de overheid jaarlijks aan verkeersbelastingen zoals, accijns op brandstoffen, assurantiebelasting op autoverzekeringen, verkeersboetes en btw op brandstof, reparatie, onderhoud en verkeersopleidingen kan innen, maar inkomsten uit fiscale bijtelling zit daar niet bij. Wel zijn de provinciale opcenten van de wegenbelasting meegenomen in de rekensom.
De Rijksoverheid heeft vorig jaar 17,6 miljard euro opgehaald aan verkeersbelastingen, terwijl de provincies bijna 1,5 miljard euro opstreken aan opcenten in de motorrijtuigenbelasting en gemeenten ruim 600 miljoen euro aan parkeergelden inden. Met ruim 9,2 miljoen geregistreerde personen- en bedrijfsauto’s in Nederland, komt dat neer op een gemiddelde bijdrage van 2.141 euro per voertuig per jaar. Wat heeft het Rijk dan allemaal uitgegeven? De uitgaven van het Rijk voor verkeersvoorzieningen bedroegen vorig jaar 5,2 miljard euro, inclusief werk aan het spoor.
Hoeveel euro verwacht de Rijksoverheid volgend jaar extra te innen? De ANWB deed onlangs een berekening en kwam uit op circa 1 miljard euro.