Bijtelling EV’s naar 4 procent en einde aan subsidie EV's

Tijden veranderen. Ook bijtelling voor volledig elektrische auto's. Subsidies voor bedrijfsleven en particulier vervallen.

De op Prinsjesdag door het kabinet Rutte-II gepresenteerde plannen voor de Rijksbegroting en het Belastingplan 2014 doen niets aan het herstel van het consumentenvertrouwen. Dat zegt RAI Vereniging.

“De mobiliteitsbranche is zeer gebaat bij herstel van het consumentenvertrouwen,” zegt Olaf de Bruijn, directeur RAI Vereniging. “De oproep van de minister-president van een aantal maanden geleden heeft voor onze sector in ieder geval nauwelijks effect gesorteerd. De aanschaf van nieuwe auto’s, motor-, brom en snorfietsen, fietsen en andere duurzame voertuigen lijkt uitgebleven. Reden daarvoor: het aanhoudend lage consumentenvertrouwen.”

Bijtelling elektrische auto's
Het enige nieuws in de plannen is het voorstel voor de differentiatie in de bijtelling voor de volledig elektrische auto en de plug-in hybride. Door de voorgenomen bijtelling van dit soort auto’s van 7% terug te brengen naar 4% voor volledig elektrische auto’s en 7% te handhaven voor de plug-in hybride gaat elke zakelijke automobilist iets betalen voor het privégebruik van zijn of haar auto. Tot nu toe hoeft voor beide categorie auto's helemaal geen bijtelling te worden betaald.

KIA/MIA/VAMIL
Uit de gepresenteerde plannen blijkt dat ook de VAMIL regeling niet meer zal worden toegepast op personenauto’s, dat de KIA voor personenauto’s wordt afgeschaft en de MIA meer zal worden gericht op semi-elektrische auto’s. Subsidies zijn veelal tijdelijk van aard, en dat blijkt ook weer in dit geval.