Navigatie-updates, van gratis tot dik €400,-

Een update voor het navigatiesysteem in de auto kan behoorlijk kostbaar zijn. Porsche spant de kroon. De tarieven op een rij.

Navigatiesystemen zijn bijna gemeengoed in moderne auto’s. Ze zijn vaak makkelijker te bedienen dan losse apparaten en door dat gemak ook veiliger. Maar niet iedereen realiseert zich dat de kosten van kaart-updates soms behoorlijk kunnen oplopen en dat daar aardige verschillen in zitten. Van nul tot meer dan vierhonderd euro per jaar. Hyundai is de goedkoopste, Porsche de duurste.

De updates van kaarten voor auto-navigatiesystemen verschillen fors in prijs. Regelmatige updates zijn absolute noodzaak voor goed gebruik van navigatiesystemen, maar er zijn fikse prijsverschillen.
Mercedes S-Klasse navigatie

Het gemak van een navigatiesysteem in de auto wordt door steeds meer autorijders gewaardeerd. Niet alleen op vakantie in soms onbekende gebiedsdelen, maar ook voor het makkelijk vinden van een onbekend adres en zelfs bij het vragen naar de bekende weg. Maar dan moet de door het systeem gebruikte kaart wél up-to-date zijn.

Die updates zijn, op een enkel geval na, niet gratis en we constateerden hier en daar fikse prijsverschillen. Toch is de overgrote meerderheid aanvaardbaar geprijsd en gaat het bij de duurdere updates meestal om ingewikkelder systemen, zoals die bij de topmerken waar de kaarten ook informatie verschaffen die bijvoorbeeld gebruikt wordt door automatische verlichtingssystemen. Bij dat soort geavanceerde systeem zijn de updates van de informatie bovendien vaak continu: per internet wordt de wegsituatie dan aangepast. 

Zes jaar gratis
Het goedkoopst kwamen in ons onderzoek Hyundai, Mercedes-Benz (deels) en Volkswagen (in één geval) uit de bus. Bij de Koreanen (want Kia gaat zeer binnenkort net zoiets doen) immers zijn de updates in principe zes opeenvolgende jaren lang geheel gratis, maar dan moet je het onderhoud wel bij een erkende dealer laten verrichten, die dan ook de updates installeert. Bij een aantal Mercedessen zijn de updates drie jaar lang inbegrepen in de prijs van het navigatiesysteem, hetgeen bij Volkswagen alleen bij de Golf ook voor drie jaar geldt. Daar moet de berijder de updates zelf downloaden. 

TomTom
De prijsverschillen zijn veelal te verklaren door het prijsniveau van de diverse merken zelf, maar bij andere maakt dat ook weer helemaal niet uit. Aangezien steeds meer merken gebruik maken van TomTom-systemen (en dus ook van de kaarten met bijbehorende updates) ligt het voor de hand dat daar het standaard TomTom-tarief wordt gehanteerd. Die € 74,95 per jaar rekent TomTom ook zelf, voor de updates van hun eigen, losse systemen. De updates van TomTom verschijnen vier maal per jaar en dat is natuurlijk een veel betere frequentie dan jaarlijks, zoals elders vaak de maatstaf is. Zeker met de woekering van rotondes is een jaar gewoon te lang.

Bring Go
Even los van deze vergelijking van kosten updates: heel interessant is nieuwkomer BringGo, het navigatie-app dat Opel gebruikt voor bijvoorbeeld de Siri-toepassing in de Adam. De app moet je downloaden in de App Store voor de verbazingwekkende som van € 0,89 (of voor Android gebruikers € 0,99 in de Google Play Store). Daarvoor krijg je dan een volwaardig navigatiesysteem, dat dus in de Adam op het centrale display verschijnt, maar ook gewoon, zonder een Opel, op de iPhone en een Android werkt. Een slimme zet, ware het niet dat na de proefperiode minimaal 49 euro moet worden betaald voor de editie West-Europa. De updates zijn, net als actuele verkeersinformatie, drie jaar gratis in de Premium-versie van € 69,99.

Extra service
Over het algemeen hebben we de prijzen per jaar genoteerd van kaarten voor heel West-Europa, maar bij sommige duurdere auto’s gaat het om kaarten van heel Europa, soms zelfs de hele wereld en dat die kostbaarder zijn is ook al logisch, al heeft niet iedereen er ook behoefte aan. Bij de kostbaarder systemen is de navigatie vaak vergezeld van een servicepakket, waar algemenen of toeristische informatie kan worden opgevraagd en ook andere dienstverlening wordt geboden. Maar bij Renault bijvoorbeeld werkt dat nog niet in ons land. 

Downloaden
De updates kunnen tegenwoordig vaak via internet door de berijder zelf worden gedownload, die ze dan met een USB-stick of een SD-card naar de auto kan overzetten. CD’s of DVD’s daarvoor raken in ongebruik en steeds vaker ook kan de auto dus de updates zelf downloaden. Alle merken verzekerden ons dat updates voor hun huidige systemen in principe tot in lengte van dagen beschikbaar blijven.

Een groot deel van de systemen gebruikt, zoals gezegd, TomTom (kaart)materiaal, met Navteq, dat nu Here heet, als opvallende tweede. Garmin, dat nog wel populair is bij losse systemen, heeft veel terrein verloren, net als Mio. De prijzen van de updates van die twee liggen op het niveau van TomTom.

Spraakherkenning
De ingebouwde navigatiesystemen hebben als voordeel het vaak grote bedieningsgemak, al zijn niet bij alle merken de menu’s even schrander ingericht. Heel belangrijk is de toenemende mate waarin ze via spraak gecommandeerd kunnen worden, al zijn nog lang niet alle systemen die van spraakherkenning gebruik maken ook feilloos. Zelden ook wordt het Nederlands ‘verstaan’ en waar menige Nederlander best een woordje over de grens spreekt, worden de opdrachten dan wel goed ontvangen, maar komen er problemen met Nederlandse plaats- of straatnamen.

Met hun vaak prima schermen zijn de auto-navigatiesystemen ook makkelijker af te lezen dan de kaarten die vrijwel iedereen nu in zijn of haar smartphone heeft. Maar… de altijd bijdetijdse kaarten van Google en Apple zijn helemaal gratis.

Merk Prijs per jaar Frequentie Type Systeem/Kaarten  
           
Alfa Romeo 74,95-179  kwartaal/jaar SD-website TomTom-Here  
Audi 139-289 jaar SD-HD-DVD TomTom-Here  
BMW Mini 79-300 divers SD-internet BMW-Here  
Chevrolet 74,94-249 jaar                     SD-DVD-CD             TomTom-Here
Citroën  vanaf 149 jaar USB-stick-HD Here  
Dacia 119 kwartaal  website Here  
Fiat 74,95-179 kwartaal/jaar SD-website TomTom-Here  
Ford 74,95-149 jaar divers TomTom  
Honda 94,5 twee jaar SD-DVD-HD Clarion-Alpine  
Hyundai gratis-169 jaar SD-DVD LG-Here  
Jaguar 200 halfjaar USB-stick Here  
Kia 172* jaar HD LG-Here  
Lancia 74,95-179 kwartaal/jaar SD-website TomTom-Here  
Land Rover 200-250 halfjaar-jaar USB-website Here  
Lexus 60-178 halfjaar SD-DVD-HD TomTom-Harman  
Mazda 5 per maand kwartaal SD TomTom  
Mercedes-Benz gratis-178 jaar                    SD-CD-HD              Mercedes-divers
Mitsubishi 99-179 jaar SD-CD Garmin-Mitsubishi  
Nissan 160-231 jaar  SD-DVD Here-TomTom  
Opel 99 jaar  SD-DVD Here  
Peugeot 149-199 jaar USB-stick-SD Here  
Porsche 412 jaar CD-DVD-HD Here  
Renault 74,95 kwartaal SD TomTom  
Seat 139-199 jaar SD-DVD TomTom-Here  
Skoda 139-209 jaar SD-DVD TomTom-Here  
Subaru 211-283 jaar SD-DVD Fujitsu-Kenwood  
Suzuki 80-149 kwartaal-jaar SD TomTom-Here-TeleAtlas
Toyota 145-187 halfjaar SD-DVD-USB TomTom-AWE  
Volkswagen 139-199 jaar SD-DVD TomTom-Here  
Volvo 149-199 jaar DVD-HD Here  

* binnenkort 7 jaar gratis Map Updates