De Hyundai I10 is in Nederland het best verkochte model van Hyundai. Niet zo gek, want wij Nederlanders houden immers van compacte modellen en in die klasse scoorde i10 gewoon goed. De nieuwe generatie is acht centimeter langer (3.67 meter), zes centimeter breder (1.66 meter) en vier centimeter lager dan zijn voorganger, getekend volgens de laatste interpretatie van de fluidic sculpture designfilosofie. Niet te zien maar wel te meten is hoe de i10 nu de beste luchtweerstandscoefficient in het segment te pakken heeft (Cw 0.31). Die waarde draagt ook bij aan minder rijgeluiden; Hyundai claimt dat de i10 de stilste in zijn klasse is.
Ondanks zijn nieuwe proporties heeft de i10 toch meer ruimte te bieden dan voorheen; de bagageruimte meet 252-1046 liter. Het interieur is bovendien in drie accentkleuren verkrijgbaar, zwart/beige, blauw en oranje. De gekozen accentkleur komt ook terug in de omlijsting van de versnellingspook en het onderste deel van de portieren voorin. Handig is weer de aanwezigheid van bekerhouders in elk portiervak; voorin kunnen zelfs literflessen worden vervoerd. Het veiligheidspakket is voor de compacte Koreaan niet mals; zes airbags, ESP en bandenspanningsensoren zijn standaard aanwezig.
De Hyundai I10 krijgt een 1.0 liter (66 pk/94 Nm) of 1.2 liter (87 pk/120 Nm) benzinemotor onder de motorkap. Het is respectievelijk een drie- en viercilinder die samenwerkt met een vijfbak of viertrapsautomaat. Beide motoren zijn verbeterd zodat ze nog stiller zijn en trillingsvrij lopen. De importeur verwacht dat de eenliter zo'n 90% van de verkopen op zich zal nemen. Logischerwijs is de eenliter het zuinigste met een verbruik van 4.3 liter, en stoot deze 98 gram CO2/km uit. Zijn viercilinderbroer haalt 4.9 liter per 100 kilometer laat 114 gram CO2 noteren.
Hyundai bouwt de nieuwe i10 in Turkije. Prijzen en precieze uitrustingsniveaus zijn nog niet bekend gemaakt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review