Campagne Daithatsu valt niet in de smaak bij Reclame Code Commissie

Het milieu is hot. Zeker ook in de automobielbranche. Daihatsu is al enige tijd haar milieuoffensief aan het

Het milieu is hot. Zeker ook in de automobielbranche. Daihatsu is al enige tijd haar milieuoffensief aan het communiceren. Volgens de Reclame Code Commissie was onlangs de mededeling 'met Daihatsu rijdt u klimaatneutraal' in de reclamecampagne van dat automerk te absoluut en daardoor misleidend. Daihatsu zelf is zich van geen kwaad bewust.

De Commissie vindt de zin misleidend omdat slechts voor een periode van één jaar de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd. Hierdoor wordt de auto ten onrechte aangeprezen als een milieuvriendelijk product, aldus de commissie.

'Ook is de uiting door de het gebruik van de kwalificatie 'schoonste' en de mededeling dat de auto 'één van de milieuvriendelijkste' auto’s is, in strijd met de Milieu Reclame Code en de Code voor Personenauto’s aangezien de auto ook hierdoor wordt aangeprezen als een milieuvriendelijk product.' Omdat Daihatsu Holland een eerdere aanbeveling naast zich neer heeft gelegd, maakt de Commissie deze uitspraak openbaar.

Eric Prent, directeur van Daihatsu Holland, vindt dat er sprake is van 'geneuzel in de marge'. 'We hebben eerder klachten gehad over de claim 'klimaatneutraal rijden' in de kop. Daar konden we ons in vinden, dus hebben we er een disclaimer bijgezet. Daarnaast mochten we woorden als 'schoon' en 'milieuvriendelijk' niet gebruiken, omdat die absolute termen niet voor auto’s gebruikt mogen worden. Auto’s vervuilen immers altijd. Daar hebben we van gemaakt: 'schoner' en 'meest milieuvriendelijk'. Relatieve termen die je overal tegenkomt als je naar andere automerken kijkt. Nu zijn daar door dezelfde persoon wéér klachten over ingediend. Nou dat vind ik echt gezeur om niets, we zullen onze uitingen dan ook niet verder aanpassen.”

Eerder was er al ophef over de claim van Daihatsu dat het met de Cuore 'de zuinigste benzineauto van Nederland' in zijn gamma had en heeft. De Toyota Prius was en is namelijk zuiniger, maar telt volgens Daihatsu niet mee omdat het een hybride model is. 'We gaan uit van auto’s met enkel een benzinemotor', aldus Prent.

Bron: Adformatie en Automotive-Online