De nieuwe belastingregels voor de vrijstelling van de wegenbelasting op oldtimers zijn lang niet bij iedereen in goede aarde gevallen. De leeftijd is verhoogd van 30 naar 40 jaar en dat is een hogere leeftijd dan in vele andere Europese landen. Daarnaast is de bedoelde overgangsregeling (kwarttarief) voor auto's die op 1-1-2014 nog geen 40 jaar zijn maar ouder dan 26, alleen voor oldtimers op benzine bedoeld. Op Prinsjesdag wordt het belastingplan officieel gepresenteerd.
Voordat het zover is wil de SP met twee moties ook de LPG- en dieselende oudjes in aanmerking laten komen voor de overgangsregeling en zo de gemaakte plannen nog aanpassen. Of die moties veel kans hebben is de vraag; de maatregel is juist zó opgezet dat dagelijks gebruik van een oldtimer wordt ontmoedigd, en laat LPG en diesel dan de voordeligste opties zijn. De maatregel is te kort door de bocht voor bezitters van oude Land Rovers en Amerikaanse oldtimers, die veelal op diesel respectievelijk LPG rijden omdat ze of niet anders verkrijgbaar waren of anders onbetaalbaar zijn om überhaupt te rijden.
Tegelijkertijd met de moties van de SP hebben Stichting Oldtimerbranche en Stichting Autobelangen zich verenigd om de plannen helemáál terug te draaien. Zij voeren aan dat de maatregelen oldtimerliefhebbers en de branche duperen. Ook wordt betoogd dat de opbrengst van de plannen (153 miljoen euro) nooit volledig gehaald zal worden.
Update: de moties zijn verworpen. De kans dat oldtimers op diesel en LPG gewoon weer volledige wegenbelasting moeten gaan betalen tot ze 40 jaar zijn, wordt levensgroot.