Het studiemodel maakt gebruik van een Audi Space Frame dat slechts 206 kilogram weegt. De carrosseriedelen wegen tezamen slechts 98 kilogram. Verder zijn de middentunnel, het dak en de B-pilaren opgetrokken uit met carbonvezel versterkte kunststof (CFRP), zijn de deurscharnieren van magnesium en is het meubilair vervaardigd uit hetzelfde materiaal als de stoelen in de R8 GT. Ook dat bespaart weer de nodige kilo’s; 22 om precies te zijn.
Lichtgewicht veren
Keramische remschijven, wielen opgetrokken uit CFRP en aluminium, een titanium uitlaatsysteem, een achterspoiler van carbon en camera’s in plaats van buitenspiegels, het draagt allemaal bij aan een lager leeggewicht. Bijzonder zijn ook de veren, die niet in staal zijn uitgevoerd, maar in met glasvezel versterkte kunststof. Daarvoor heeft Audi een speciaal productieproces ontwikkeld. Al met al is de TT ultra quattro concept 300 kilogram lichter dan een vergelijkbaar seriemodel.
Lichtgewicht 2.0 TFSI
In de neus van het studiemodel huist een 2,0 liter TFSI, die ook een afslankkuur heeft ondergaan en 25 kilogram lichter is dan het origineel. Aan vermogen levert de tweeliter 310 pk en het maximale koppel bedraagt 400 Nm tussen 1.900 en 5.000 tpm. Nul tot honderd kan in 4,2 tellen en de topsnelheid is afgeregeld op 280 km/u.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review