Motorengamma en versnellingsbakken Opel flink op de schop

Opel gaat het palet aandrijflijnen flink vernieuwen en komt met nieuwe turbomotoren, handbakken en (half)automaten.

Opel heeft grote plannen met het ontwikkelen van nieuwe motoren en transmissies en geeft nu graag een kijkje in de keuken. Tegen 2016 belooft het merk 80% van het aanbod vernieuwd te hebben. Reken in ieder geval op 13 nieuwe motoren tussen 2012 en 2016.

Met de nieuwe modellen die op komst zijn, de toegenomen concurrentie en sterkere focus op brandstofverbruik gaat Opel vol inzetten op nieuwe aandrijflijnen. Binnen drie jaar is zo’n 80% van het aanbod vernieuwd en worden naast nieuwe motoren ook nieuwe transmissies geintroduceerd. De 1.6 SIDI turbo en 1.6 CDTI uit respectievelijk de Cascada en Zafira zijn al een voorproefje, maar er is meer.

Van de 1.6 SIDI staat naast de standaard versie met 170 pk nog een 200 pk versie met 300 Nm op de agenda. De 1.6 CDTI 135 pk is de sterkste in zijn klasse en voldoet ook al aan de Euro6 emissienorm. Denkt Opel ook nog aan de kleinere modellen? Jazeker! De Adam kan rekenen op een 1.0 liter turbomotor (driecilinder) die onderdeel uit maakt van een kleine motorfamilie. 

Voor de transmissies moeten we denken aan handgeschakelde vijf- en zesbakken, zestrapsautomaten en een gerobotiseerde transmissie (Easytronic). Die laatste zal dienst gaan doen in de Adam en Corsa en heeft vijf versnellingen. Op de langere termijn wordt bij Opel de zestrapsautomaten weer vervangen door een exemplaar met acht versnellingen.

Vandaag hebben we in het ontwikkelingscentrum een kijkje in de keuken gekregen. Ook gaf Opel ons de sleutels van een Astra GTC 1.6 Turbo met 200 pk. Hoe dat bevallen is lees je vrijdag op de website.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.