Grand Prix Formule 1 van Japan

Op het onbekende circuit van Fuji is dit weekend de Grand prix van Japan verreden. Weinig coureurs hebben op het

Op het onbekende circuit van Fuji is dit weekend de Grand prix van Japan verreden. Weinig coureurs hebben op het circuit met het langste rechte stuk van het seizoen (1400mtr) gereden. Alleen Adrian Sutil heeft op het huidige circuit gereden. Door de progressie die Spyker heeft geboekt werd er veel van het team verwacht. Het wordt vast een interessante race maar de regen kon wel eens roet in het eten gooien. Lewis Hamilton is vaak supersnel op de circuits die nieuw voor hem zijn.

In de vrije trainingen waren het natuurlijk weer Mclaren en Ferrari die snel waren. Jenson Button die voor Honda een thuiswedstrijd heeft liet ook snelle tijden noteren. Voor Toyota en Super Aguri was deze home race ontzettend belangrijk, volgens insiders komen alle werknemers van de diverse fabrieken deze race bekijken.

De kwalificatie liep uit op een teleurstelling voor Spyker. Sutil kon de hoge verwachtingen niet waarmaken. Met een 19e stek staat hij weliswaar niet achteraan maar super was het allemaal niet. Lewis Hamilton pakte in de laatste ronde van Q3 de pole. Alonso had lang de pole voor het grijpen maar Hamilton was hem toch te snel af. Dit zal de toch al slechte relatie tussen de beide heren geen goed doen. Raikkonen en Massa bezetten de tweede startrij. De al genoemde Button kon een top 10 plek pakken, ook Vettel deed het erg goed met een top 10 notering. De BMW’s en de Williams completeren de top 10.

Enorme regenval was de oorzaak van een safety car start. Alle wagens achter de safety car en dan bepaalt de wedstrijdleiding op enig moment dat er gestart mag worden. Ze doen dit alleen als het veilig lijkt te zijn. Het vreemde is dat de twee Ferrari’s niet op full wets staan. Ze moeten beide naar binnen om regenbanden te laten monteren. Een gigantische blunder waardoor de twee achteraan aansluiten. Inhalen is niet toegestaan waadoor de problemen alleen maar groter worden. Tevens is het zo dat er een regel is dat als er achter de safety car gestart wordt, iedereen op de full wets moet starten. Dit verhaal kan dus nog een staartje krijgen. Opvallend is ook dat er onder de safety car niet getankt mag worden. Liuzzi moet naar binnen om te tanken en dient dus eigenlijk een straf te krijgen. Na 13 ronden achter de safety car moeten er meer mensen naar binnen en als ze allemaal gestraft worden ontstaat er een vreemde situatie. Ze lijken gered te worden doordat het sein pit lane open gegeven is. Hierdoor is tanken wel toegestaan. Massa krijgt als bonus een drive through voor inhalen onder de safety car. Na 18 ronden gaat de race van start.

De Mclarens pakken de leiding en Wurz schuift van de baan. Hamilton knalt direct door want hij is de enige met vrij zicht. Massa lost zijn straf direct in en bij het uitrijden van de pits spint hij weer. Hamilton, Alonso en de verrassende Vettel vormen de top 3. Adrian Sutil profiteert ook en ligt 10e. Button verliest zijn neus en ook Sato heeft neus problemen. Dit is wel leuke van regenrijden. De auto van Sato vliegt in brand maar hij rijdt de pits gewoon uit. Het vuur dooft en hij kan gewoon door. Raikkonen pakt de 11e stek door een mooie actie ten koste van Ralf. Na 26 ronde komt Alonso naar binnen en verlaat de pits op de 8e plek. Hamilton komt ook binnen waardoor Sebastien Vettel de leiding pakt, een uniek moment. Alonso houdt zijn wagen ook niet op de baan terwijl het toch iets droger lijkt te worden. De weergoden zorgen voor een spektakel op de baan, het is alleen jammer dat het kampioenschap hierdoor beslist kan gaan worden.

Genieten is het wel omdat er veel ingehaald wordt, de snelheden liggen lager en de auto’s komen daardoor dichter bij elkaar te rijden. Leider Vettel komt na 32 ronden binnen waardoor Mark Webber de leiding pakt voor Hamilton. Hamilton vliegt van de baan en Kubica profiteert. Kovalainen sluipt intussen naar de tweede plaats. Komt er dan eindelijk een succesje voor Renault? Alonso heeft het duidelijk lastig met de omstandigheden, hij rijdt vreemde lijnen en denkt ook in te kunnen halen waar het niet kan. De situatie vooraan verandert regelmatig door de pitsstops, nu is Kovalainen weer de leider voor Fisichella. Kubica krijgt ook een drive through voor de tik die hij aan Alonso uitgedeeld heeft. Raikkonen en Alonso strijden om de zevende plek. Alonso bevestigt zijn problemen door keihard de banden in te knallen en een safety car situatie te veroorzaken. De auto’s schuiven dus weer in elkaar en het spektakel begint opnieuw.

We zien tot op dit moment een chaotische maar wel spannende race. De Toro Rosso’s lijken de grote winnaars te worden met twee auto’s in de top tien. De top 3, met nog 22 ronden te gaan, is nu Hamilton, Webber en Vettel. Webber knalt achter de safety car op Vettel en beide zien een podium in rook op gaan. Ontzettend dom! Hierdoor zien we Massa ineens op de derde plaats. De herstart is voor Hamilton die Kovalainen van zich af houdt, de Engelsman pakt direct weer een aardige voorsprong. Ik denk dat we hier de nieuwe kampioen voor 2007 hebben gezien.

Terwijl de race tot rust lijkt te komen vallen Ralf en Davidson alsnog uit. Raikkonen voert de druk op bij Coulthard voor de 4e stek en Massa zit op de staart van Kovalainen. Raikonen pakt de Schot en de beide rode bolides zijn sneller dan de Renault. Massa wordt naar binnen gehaald en dat riekt een beetje naar team strategie omdat in deze situatie Raikkonen op 5 punten van Alonso komt. De snelle Fin rijdt nu snel naar Kovalainen toe. Heidfeld valt nog uit maar Hamilton wint de race voor Kovalainen en Raikkonen. Massa pakt in een knotsgekke laatste ronde de 6e plek van Kubica. Met nog 2 races te gaan heeft Hamilton 107 punten voor Alonso 95 en Raikkonen 90. De Brit kan volgende week wereldkampioen worden in China. Een uitstekend bericht is ook dat het net verkochte team van Spyker, de race met twee auto’s uit rijdt en bijna een punt haalt. Dit geeft hoop voor volgend seizoen! Op naar China...