Milieu van ondergeschikt belang bij aankoop auto

Hoewel de autofabrikanten flink denken in te spelen op de behoefte van de markt, blijken ze op het gebied van milieu de

Hoewel de autofabrikanten flink denken in te spelen op de behoefte van de markt, blijken ze op het gebied van milieu de plank mis te slaan. Bijna de helft van alle autobestuurders in Nederland let bij de aanschaf van een nieuwe of gebruikte auto niet op de milieukenmerken van de auto. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van verzekeraar Centraal Beheer Achmea.

Bij aankoop let de consument vooral op prijs, rijcomfort en uiterlijk. Op 'groene' kenmerken zoals milieubelasting en reparatie let de autokoper amper. Opvallend is dat alleen 65-plussers meer attent zijn op het milieu en vaker van plan zijn een nieuwe auto aan te schaffen.

Het aanschaffen van een auto blijkt toch meer een emotionele kwestie te zijn. Driekwart van de autobestuurders houdt namelijk bij andere grote aankopen wél rekening met milieukenmerken. Maar waar bij bijvoorbeeld een koelkast op het etiket makkelijker valt vast te stellen of hij milieuvriendelijk is, is dit bij een auto vaak een probleem. “De etiketten zijn bij auto's niet eenduidig, waardoor een grote auto soms een groen B-label heeft en een kleine, zuinigere auto een oranje D-label", aldus de woordvoerder van brancheorganisatie Bovag en RAI Vereniging.

Dat ruim 40 procent van de autobestuurders meent dat autorijden niet de belangrijkste boosdoener voor het milieu is en dat de schade aan het milieu sterk wordt overdreven, speelt ongetwijfeld ook een rol. Het zijn vooral mannen die dat zeggen. Verder geeft 65 procent van de ondervraagden aan nooit benzine te gebruiken die minder belastend is voor het milieu.

Bron: Nu.nl