Mercedes-Benz E-klasse facelift: twee gezichten

Het nieuwe gezicht van de vernieuwde Mercedes-Benz E-klasse was al geen geheim meer. De Duitsers maken nu ook alle details bekend en wat blijkt de vernieuwde E-klasse heeft twee gezichten.

De basis- en Elegance-uitvoering hebben de klassieke grille met ster op de motorkap, terwijl de Avantgarde-lijn beschikt over een meer sportieve grille met centraal geplaatst merklogo. Zoals reeds bekend zijn alle lichtfuncties voortaan ondergebracht in één unit, zonder afbreuk te doen aan het kenmerkende vier-ogen-gezicht met ingeschakelde verlichting. Dagrij- en dimlicht wordt verzorgd door LED-technologie. Optioneel is volledige LED-verlichting. Nieuwe bumpers en andere achterlichtunits completeren de facelift.

Op veiligheidsvlak heeft Mercedes-Benz ook het nodige gewijzigd. Zo debuteren in de vernieuwde E-klasse liefst 11 nieuwe of verbeterde assistentiesystemen, die onder de noemer Intelligent Drive nauw met elkaar samenwerken. Veel van de systemen maken gebruik van de stereocamera in de voorruit in combinatie met een reeks (radar)sensoren. Deze ‘elektronische’ ogen kunnen wegmarkeringen en verkeersborden herkennen, alsmede bewegende objecten (ook kruisend verkeer) interpreteren.

Motorisch nieuws is er in de vorm van een nieuwe direct ingespoten 2,0 liter viercilinder BlueDirect turbobenzinemotor. Als E 200 levert de motor 184 pk en 300 Nm en als E 250 211 pk en 350 Nm koppel. De sprint naar de honderd verloopt in respectievelijk 7,9 en 7,4 seconden en het gemiddeld verbruik bedraagt in beide gevallen 5,8 l/100 km, wat neerkomt op 135 g/km CO2. De motor voldoet aan de EU6-norm die in 2015 van kracht wordt. Eveneens nieuw in het programma is de E 400 met 333 pk sterke en 480 Nm krachtige V6 biturbo.

Aan de dieselmotoren heeft Mercedes-Benz nauwelijks hoeven tornen. Het programma start met een E 200 CDI met 136 pk en 360 Nm koppel. Goed voor een honderdsprint in 9,5 seconden en een verbruik van slechts 4,9 l/100 km (127 g/km CO2). Verder zijn ook weer de E 220 CD en E 250 CDI van de partij, evenals een partij zescilinders. De E 300 BlueTec Hybrid is de zuinigste dieselmotor, die met een verbruik van 4,1 l/100 km (107 g/km CO2) is ingeschaald in de categorie voor 20 procent bijtelling.

De vernieuwde E-klasse biedt keuze uit vier onderstelvarianten. Standaard op de basis- en Elegance-uitvoering is het Direct Control onderstel met selectieve demping en de nadruk op comfort. De Avantgarde beschikt over hetzelfde onderstel, maar is 15 millimeter verlaagd en legt de nadruk op sportief. Verder is er nog een verlaagd sportonderstel beschikbaar in combinatie met het Sportpakket voor het exterieur en het AMG Sportpakket. Tot slot is Airmatic luchtvering standaard voor de V8-versies. Bij de Estate-modellen is niveauregeling voor de achteras inbegrepen.

Mercedes-Benz zet de vernieuwde E-klasse in april bij de vaderlandse dealers. Prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.