Miljoenennota 2008 - mobiliteitsbeleid ingrijpend aangepakt

De Miljoenennota is nu officieel bekend. Eerder lekten er al aardig wat punten uit op het gebied van de mobiliteit, wat

De Miljoenennota is nu officieel bekend. Eerder lekten er al aardig wat punten uit op het gebied van de mobiliteit, wat veel media-aandacht kreeg. Automobilisten moeten de knip meer opentrekken dan dat ze tegemoet gekomen worden. We zetten alles even op een rij.

Accijns diesel en LPG verhoogd

Het tanken van diesel wordt in 2008 weer duurder. Het plan is om de accijnzen met 4,0 cent te verhogen. Zelfs het relatief schone LPG komt er niet onderuit; 2,5 cent wordt erbij geteld. Hoewel het kabinet de CO2-uitstoot erg belangrijk vindt, en diesel daarin iets gunstiger scoort dan benzine, weegt de uitstoot van NOx en fijnstof zwaarder.

Wegenbelasting aangepakt

Auto's die minder dan 110 gram (benzine) of 95 gram (diesel) CO2 per kilometer uitstoten gaan 50% minder wegenbelasting betalen. Op deze manier hoopt de overheid een extra prikkel te geven een zuinig model te kopen, ook in de tweedehands automarkt. Dat wordt dan goed zoeken, want deze modellen zijn zeldzaam. De overheid heeft de ambitie een verdergaande CO2-differentiatie in de wegenbelasting aan te brengen, maar zegt dat het huidige automatiseringssysteem van de belastingdienst dat niet aan kan.

Bijtelling verhoogd naar 25%

Ook leaserijders moeten eraan geloven, de fiscale bijtelling voor privé gebruik van een zakelijke auto stijgt van 22% naar 25%: een verhoging van 13,6%. Het kabinet ziet dit als compensatie. Particulieren krijgen immers vanwege de hogere mrb en extra accijns te maken met hogere autokosten, dus die moet de leaserijder dan ook maar voelen. Daarnaast daalt de komende jaren de catalogusprijs, waar de bijtelling op gebaseerd is, vanwege de geleidelijke afschaffing van de bpm. Ook dat wil Financiën (bij voorbaat) compenseren. Ook goed nieuws: zij het beperkt. De bijtelling voor zeer zuinige modellen gaat omlaag naar 14%. Hier geldt net als voor de mrb-verlaging een grens van 110 gram CO2 per kilometer voor een benzineauto en 95 gram/km voor een diesel.

BPM daalt vanaf 2008, wegenbelasting iets omhoog

De komende vier jaar daalt de aanschafprijs van een nieuwe auto behoorlijk. Oorzaak is een verlaging van de BPM, de aanschafbelasting op auto’s. Volgend jaar gaat de BPM met 5 procent omlaag, en dat moet door de jaren heen gestaag oplopen tot 25 procent.

De verlaging houdt verband met de invoering van de kilometerheffing die het kabinet in 2011 gefaseerd in wil voeren. Deze heffing vervangt dan de BPM en de wegenbelasting, zodat automobilisten voor het gebruik van de auto gaan betalen en niet het bezit ervan.

Tot de invoering van de kilometerheffing een feit is compenseert het kabinet het verlies aan BPM-opbrengsten wel met een verhoging van de wegenbelasting, met 7,2%. De verhoging geldt niet voor bestelauto’s voor gehandicapten.

Ontbreken van roetfilter ontmoedigd

Het kabinet gaat fors extra BPM heffen op auto's met die meer dan 5 mg fijnstof per kilometer uitstoten. Een belasting die in praktijk vooral neerkomt op het wel of geen roetfilter hebben. De huidige bonus van 600 euro voor nieuwe auto’s met roetfilter komt te vervallen. In plaats daarvan krijgt elke dieselauto als basis 1000 euro bpm- korting. Vervolgens ga je 200 euro extra betalen per uitgestoten milligram fijnstof per kilometer. Ter verduidelijking: de Euro-V-norm (2009-2011) staat op 5 mg per kilometer, wat in praktijk wordt geduid als ‘het hebben van een roetfilter’. Auto’s die daaraan voldoen zitten dus precies op nul. Een auto die exact voldoet aan de Euro-IV-norm van 25 milligram per kilometer (en dat zijn er op dit moment nogal wat) krijgt dus een toeslag van vierduizend euro. Een smart fortwo CDI wordt hierdoor – door het ontbreken van een volledig roetfilter – flink duurder.

Slurptax hoger dan verwacht

De veelbesproken slurptax (het kabinet spreekt van CO2-heffing), wordt nog veel ingrijpender dan gedacht. Was er eerder sprake van 80 tot 90 euro per gram CO2 die een auto boven ‘de norm’ zat, het uiteindelijke plan behelst 110 euro per gram. De norm staat op 240 gram CO2 per km voor benzineauto’s en 200 gram per km voor diesels. Een paar voorbeelden: een Range Rover V8 SE wordt 12.320 euro duurder, een Mercedes E420 CDI 5.060 euro en een Ferrari 599 niet minder dan 27.500 euro. Wellicht ten overvloede: deze bedragen staan los van het bonus-malussysteem dat afhankelijk is van de energielabels.

Energielabels ingrijpend aangescherpt

Het energielabel voor auto’s is dynamisch. Dit houdt in dat de eisen per label elk jaar veranderen. Hoe meer zuinige auto’s op de markt, des te moeilijker het gemaakt wordt om aan een A-label te voldoen. Op deze manier wilt de overheid de autofabrikanten aanmoedigen om te blijven innoveren. Men is van plan om met ingang van volgend jaar de rekenmethode flink aan te scherpen. Minder auto’s komen zo in aanmerking voor een A-label, maar de korting is wel hoger geworden; 1400 euro in plaats van 1000 euro. Het ongunstigste G-label zorgde voor een heffing van 560 euro, dat is nu 1600 euro. Hybride-auto’s kunnen rekenen op iets minder korting.

Bron: Automotive-Online