Eerste rij-indruk nieuwe Range Rover

Land Rover wilde het beste nog beter maken en komt met een nieuwe Range Rover. Een eerste indruk.

Na zo'n tien jaar is Land Rover toe aan een nieuwe Range Rover. De vierde generatie is ontwikkeld volgens het credo 'het beste nog beter maken' en dus ging men niet over één nacht ijs. Mogen de Britten hun Range Rover opnieuw uitroepen tot de Koning van de weg?

De belangrijkste opgave voor Land Rover is het verlagen van het gewicht geweest. Door de carrosserie volledig uit alumnium op te trekken is er zo'n 300 kilogram bespaard. De winst komt tot uiting in het verbruik (22% winst), de rij-eigenschappen (minder overhellen) en de torsie-stijfheid van de carrosserie. Wie slim rekent zoals Land Rover komt in totaal uit op 420 kilo, waarbij de oude TDV8 vergeleken wordt met de nieuwe, even krachtige TDV6. 

Land Rover levert hun nieuwe vlaggenschip met een TDV6, SDV8 en een 5.0 V8 Supercharged. Tot nu toe hebben we alleen met die laatste kunnen sturen. De achtcilinder met 510 pk bezorgt je dat oppermachtige gevoel bij de minste beroering van het gaspedaal; wat een kracht! Geen wonder dat de topsnelheid begrensd is op 225 km/u en dat in combinatie met 22 inch wielen zelfs 250 km/u haalbaar is. Is de Range Rover ook bij die snelheden in zijn element? Ja; hij voelt stabiel op hoge snelheden, voelt inderdaad (iets) minder zwaar en is opvallend stil. De Britten vertellen dan ook graag dat de Range Rover niet alleen zijn concurrenten op een tweede plan zet bij 50 km/u, maar (de meeste ook) bij 160. En bij die concurrentie zit dan ook de S-Klasse en BMW 7 Serie. Land Rover wil met de Range Rover ook in dat segment gaan zitten.

De looks van de Range Rover zijn volgens verwachting geevolueerd, waarbij de traditioneel hoekig gevormde carrosserie is gemoderniseerd volgens het recept van de Evoque. De nieuwe Range Rover is daardoor subtieler aanwezig, wel zo chique. Tegelijkertijd is de vierde generatie verder ingericht als chauffeursauto door de wielbasis te verlengen en een tweezits-configuratie achterin aan te bieden. Ruim? Jazeker. Voor het gemak is ook de in twee delen te openen achterklep nu volledig elektrisch en kunnen de portieren worden uitgerust met sluitbekrachtiging. Het interieur zelf is nog hoogwaardiger afgewerkt en bevat naar eigen zeggen 50% minder knoppen. Alsnog valt er genoeg te bedienen; Land Rover maakt geen gebruik van een iDrive-systeem. Missen we dat? Nee. 

Wat valt tegen? Bar weinig. De graphics van het navigatiesysteem zijn niet opzienbarend en de Supercharged zal in ons land weinig worden verkocht. Daarom gaan we vandaag de diesels rijden en richten we ons verder op onverhard. Dankzij de Terrain Response systeem met AUTO-stand kan een kind met de juiste tips&tricks de was doen; op rotsen, in de duinen, sneeuw...

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.