BMW M3 Coupé – Een feest voor iedereen

Hoewel we vorige maand hebben kunnen genieten van de BMW 335i Cabriolet, begon het baas-boven-baas gevoel nu al te

Hoewel we vorige maand hebben kunnen genieten van de BMW 335i Cabriolet, begon het baas-boven-baas gevoel nu al te kriebelen. Een 335i is leuk, maar we weten allemaal dat BMW nog meer in petto heeft, de M3. Het is het icoon in de autowereld waar iedereen naar uit heeft zitten kijken. Met zijn gespierde uiterlijk, brullende V8 en geavanceerd onderstel is dit de overtreffende trap. Autovandaag kon het niet laten en nam een M3 mee voor een blokje om. En daar genoten niet alleen wij van…

Waar de 335i Cabriolet nog redelijk onopgemerkt door het verkeer geloodst kon worden, is dat bij de M3 een onmogelijke opgave. De M3 valt op, en niet zo’n beetje ook. Met brede wielkasten en grote 19 inch velgen, gespierde bumpers en bultrug motorkap met twee luchtinlaten schreeuwt hij om aandacht. Nee, de M3 is geen lieverdje. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de vier verchroomde uitlaatpijpen, die samen met de 4 liter V8 de boel op stelten zet. Dat is echt geen understatement. Rijdend door onze hoofdstad zien we continu verbaasde blikken. Zelfs wanneer de tram langsrijdt zijn er weer een paar ogen op onze M3 gericht. Automobilisten roepen smeekgebeden als “geef een gas”, “laat eens horen” of “zullen we ruilen?”. We zijn de beroerdste niet en laten enkele verzoeken in vervulling gaan... Het is duidelijk, de sportieve Duitser vraagt om aandacht en krijgt die ook. Dat is binnenin heel anders.

Waar de M3 van buiten moord en brand schreeuwt, blijkt hij binnenin behoorlijk beschaafd te zijn. Hoewel het aan luxe niet ontbreekt, zien we geen glimmend racy pedaalwerk, aluminium afwerking of compromisloze sportstoelen. Wel zien we een verlichte pookknop en een mooi gestikt lederen stuur. Dat alleen de instaplijsten, de toerenteller en snelheidsmeter in een oogopslag verraden dat we met de snelste uitvoering van doen hebben is eigenlijk best jammer. Waarschijnlijk hadden de heren zich helemaal zitten focussen op de techniek. Dat is namelijk een knap staaltje engineering.

De techneuten zijn aan de slag gegaan en komen met bijzondere hoogstandjes op de proppen. Voor het eerst monteert BMW een V8 in het vooronder van de M3. De 4 liter V8 is afgeleid van de V10 uit de M5 en biedt 420 pk bij 8300 toeren en 400 Nm aan trekkracht. Zijn krachten zijn echter wel soepel gespreid. Lager in de toeren rijden is geen enkel probleem, maar wie flink doorhaalt komt tot de ontdekking dat de koek pas bij 8400 toeren op is. Het geluid dat de motor daarbij produceert is ongehoord. Samen met de goed gestemde uitlaat barst er een gebrul los waar de nekharen geen raad mee weten. Even opschakelen – de M3 is voorzien van een handgeschakelde zesbak – en het feest begint opnieuw. De BMW heeft echter wel een variabele toerenbegrenzing, zodat de motor in koude toestand niet teveel toeren kan draaien. Verstandig! En er is meer. Je kunt het karakter van de M3 namelijk compleet naar eigen hand instellen. Achter een subtiel M-knopje op het stuur schuilt het ware karakter van deze bolide. Met deze M Dynamic Mode zet je de M3-zintuigen op scherp. Wij gingen over één nacht ijs en reden de Dreier veelvuldig het scherpst op de snede. De motor reageert nog sneller op het gaspedaal, sturen biedt meer weerstand, de elektronische dempers zetten zich schrap en het stabiliteitsysteem houdt zich aardig op de vlakte. Wielspin wordt nu tot in het redelijke oogluikend toegelaten. Wat een machine!

Dat dit racemonster voor een flink bedrag in de prijslijsten staat is geen nieuws. Vanaf 99.500 euro staat de M3 voor de deur. De uitrusting van ons testmodel was echter flink uitgebreid, waardoor de prijskaart steeg naar 114.925 euro. Voor nop rijden met de M3 is ook mogelijk: op de website van BMW wordt kosteloos een online M3 Challenge aangeboden, waarmee je je hart eens flink kunt ophalen en kunt genieten van dit racemonster. Klik hier om te downloaden.