Chiptuning en Ecotuning - een tandje harder en/of zuiniger

Tegenwoordig worden we in nieuwe auto’s steeds vaker verwend met turbomotoren. Met behulp van chiptuning kun je de kracht van de motor optimaliseren; op vermogen en/of zuinigheid. Unlimited Tuning heeft het in de vingers.

Goed, je kunt je natuurlijk afvragen of een fijne turbomotor nog extra vermogen nodig heeft. Wanneer je echter op zoek bent naar ‘ietsje meer’ en het prijsverschil in de brochure vrij groot is, kun je met chiptuning hetzelfde bereiken terwijl je veel goedkoper uit bent. Dat zie je bijvoorbeeld bij de 1.6 TDI van Volkswagen. Zowel de 75 pk, 90 pk als 105 pk versie zijn alledrie naar zo’n 140 pk te kietelen. Dat geldt ook voor de populaire 1.2 TSI van die Duitsers.

Chiptuning is overigens niet altijd voorbehouden aan turbomotoren. Ford heeft de Fiesta 1.2 met 60 pk softwarematig geknepen om deze goedkoper in de markt te zetten. Unlimited Tuning kan hierbij de gasklep volledig vrijgeven waardoor de instapmotor weer zijn originele vermogen van 82 pk biedt. Zelfs dealers realiseren zich dat zo’n krachtkuur wel door klanten op prijs zal worden gesteld en kloppen bij Unlimited Tuning aan om deze Fiesta’s weer op te peppen.

Wie het vooral te doen is op het verlagen van het brandstofverbruik biedt Ecotuning soelaas. De software van het motormanagement is ook zodanig aan te passen dat de motor wordt begrensd op toerental of snelheid. Met name taxibedrijven en aannemers grijpen die kans om hun wagenpark zuiniger (en dus goedkoper) te laten rijden.

Ga voor meer informatie naar www.unlimitedtuning.nl