Bij de zoektocht naar een nieuwe of gebruikte auto blijkt een koper gemiddeld twee tot drie automerken te overwegen. Opvallend is dat één op de drie autokopers een merk heeft gekocht waar vooraf geen duidelijke voorkeur voor was. “Hier liggen kansen voor autobedrijven. Een derde van de autokopers is nog te beïnvloeden. Voor deze groep zorgen namelijk de prijs, de kwaliteit en speciale aanbiedingen ervoor dat men toch voor een ander merk kiest. De dealer zelf speelt dan een belangrijke rol”, zegt Remco Armee, directeur van Marktplaats Automotive.
Veruit de grootste groep autokopers (43%) is een ‘doelgerichte voorkeurskoper’. Deze koper weet van te voren al welk merk en type auto hij wil aanschaffen. Prijs is bij dit type koper niet de belangrijkste factor, vooral de snelheid en het gemak waarmee de gewenste auto gevonden kan worden zijn belangrijk. Daarnaast koopt deze groep over het algemeen een jonge auto boven de tienduizend euro.
Een ander type koper is de ‘system beater’ (20%), die juist wel naar prijs kijkt. De koper oriënteert zich meer dan gemiddeld online en koopt vaker een gebruikte auto. Het zijn vaker vrouwen die, met gemiddeld 15 keer, het vaakst terugkeren naar Marktplaats. De ‘oriënterende ontdekkers’ (15%) zijn vaker mannen en kopen een nieuwe en duurdere auto. Voor ‘niet-betrokkenen’ (9%) mag het oriëntatie- en koopproces zo min mogelijk moeite kosten.
Voor kopers in een prijsklasse ónder de tienduizend euro is bouwjaar één van de belangrijkste aandachtspunten, terwijl bij auto’s boven de vijfentwintigduizend euro vertrouwdheid met het merk vooral van belang is.