Toyota maakt zich zorgen, zeker nu bekend is dat Stichting e-laad geen oplaadpunten meer kan realiseren. De Stichting e-laad heeft eind september aangegeven dat het budget om oplaadpalen te plaatsen op is. Hun target van 10.000 oplaadpalen is niet gerealiseerd. “Maar ook gemeenten worstelen met de uitrol van de oplaadinfrastructuur”, weet Van der Velden. “Sommige voeren bij een aanvraag voor plaatsing een royaal, meewerkend beleid terwijl andere gemeenten een op het oog restrictief beleid voeren. Dat is fnuikend voor het succes van de nu snel toenemende vraag naar elektrisch oplaadbaar vervoer in Nederland.”
Van der Velden denkt in oplossingen: “Natuurlijk is er al veel gebeurd om de oplaadinfrastructuur in Nederland op te zetten. Maar er moet nu méér gebeuren. Als eerste zou het Rijk een uniforme gemeentelijke procedure moeten formuleren voor het verlenen van vergunningen voor het plaatsen van een oplaadpaal. Eén loket waar burgers en bedrijven hun vergunning kunnen aanvragen is daarbij een must. Verder aan de gemeenten de taak om te inventariseren waar je snel een laadpaal kunt realiseren. Bovendien moeten we met elkaar afspreken dat iedereen vlakbij zijn huis -laten we zeggen: binnen 300 meter- een oplaadpunt kan vinden. Dát zal voor automobilisten een enorme stimulans zijn om te kiezen voor elektrisch oplaadbaar vervoer.”
Er zal de komende tijd dus nog het nodige moeten gebeuren om het elektrisch rijden aantrekkelijk te maken. Goed nieuws: wie een Prius Plug-in Hybrid koopt of leaset, krijgt van Toyota op eigen grond een oplaadpunt.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review