Hyundai ix35 Fuel Cell waterstofauto in serieproductie

Hyundai begint eind 2012 met de serieproductie van de Hyundai Ix35 brandstofcelauto. Doel is om in 2015 1.000 voertuigen te hebben geproduceerd. Na 2015 heeft Hyundai een kleine serie van 10.000 exemplaren van de Hyundai Ix35 met brandstofcel gepland.

De door waterstof aangedreven Hyundai Ix35 is gebouwd met gepatenteerde technologie. Een brandstofcel zet de waterstof om in de elektriciteit die de elektromotor aandrijft. De enige uitstoot van de Hyundai Ix35 Fuel Cell is water.  

Omdat waterstof op meerdere manieren geproduceerd kan worden en omdat er maar weinig voertuigen zijn die deze brandstof gebruiken, zijn de kosten voor het tanken kunstmatig bepaald in plaats van door vraag en aanbod. Momenteel zijn de kosten in Europa ruwweg 10 euro voor een actieradius van 100 kilometer. Een volgetankte Hyundai Ix35 Fuel Cell heeft een tankinhoud van ongeveer 5,6 kilogram waterstof waarmee de actieradius 588 kilometer bedraagt, wat neerkomt op 56 euro. Hoe groter de vraag wordt, hoe lager de kosten uiteindelijk zullen uitvallen.

Behalve de brandstofcel maakt de Hyundai Ix35 Fuel Cell gebruik van de lithium ion-polymeer-accu die ook in de Hyundai Sonata Hybride ligt. Een kinetisch energie-regeneratiesysteem laadt de accu op zodra de bestuurder remt of naar beneden rijdt. De ix35 Fuel Cell haalt een topsnelheid van 160 km/h en snelt in 12,5 seconden naar de honderd.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.