Hoewel aardgas in ons land niet populair is als brandstof voor auto's, is dat in andere landen - waaronder Duitsland - wel anders. Daarom blijven de Duitsers gewoon CNG-auto's ontwikkelen, helemaal nu elke gram CO2 begint te tellen. Een auto die rijdt op aardgas stoot namelijk aanzienlijk minder uit. Daarbij kost een kilo aardgas nog geen euro.
Waarbij de vorige B 170 NGT nog een atmosferische 1.7 liter onder de kap had zitten met 115 pk, mag de nieuwe B-Klasse rekenen op een 156 pk sterke tweeliter turbomotor met 270 Nm trekkracht. Deze verbruikt 4.2 kg/100km aardgas en dat komt overeen met 115 gram CO2, een waarde die ook de dieselvariant siert. Presteren doet de aardgasversie op niveau, gezien de topsnelheid van 200 km/u en een 0-100 tijd net boven de negen tellen. Mercedes-Benz levert de nieuwe uitvoering met een zesbak of de 7G-DCT automaat met dubbele koppeling.
Dankzij het Energy Space-concept van de B-Klasse is het mogelijk om onder de vloer twee aardgastanks te monteren, met behoud van alle ruimte voor vijf inzittenden. De tankinhoud bedraagt zo'n 21 kg, waarmee de B200 NGT dus een actieradius van 500 km haalt. Voor noodgevallen is er een 12 liter grote benzinetank voorhanden waarmee de Bee ook gewoon op benzine kan rijden. Vanwege belastingvoordelen in sommige landen is het niet mogelijk om voortijdig de benzinevoorraad aan te spreken; het uitgangspunt blijft rijden op aardgas.
De B200 NGT onderscheidt zich door een aangepaste boordcomputer en standaard LED-dagrijverlichting in de eveneens guitiger vormgegeven voorbumper. Het debuut van de aardgasversie vindt plaats op de autosalon van Parijs. De marktintroductie start begin 2013.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review