De vierde generatie van de Range Rover is een compleet nieuw model dat is ontwikkeld vanaf het spreekwoordelijke ‘blanco vel papier’. Toch houdt de nieuwe Range Rover zijn klassieke, iconische silhouet waar we veertig jaar geleden voor het eerst mee hebben kunnen kennismaken. Niet te zien is hoe de nieuwe mastodont geheel is opgebouwd uit een lichtgewicht, aluminium zelfdragende carrosserieconstructie. Hierdoor zijn de Britten in staat tot wel – hou je vast – 39% gewicht te besparen ten opzichte van de stalen carrosserie van zijn voorganger. De totale gewichtsbesparing van de nieuwe Range Rover kan oplopen tot 420 kg.
Naast de sterke en torsiestijve, lichtgewicht carrosserie is ook een totaal nieuwe aluminium voor- en achterwielophanging ontwikkeld in samenhang met een geheel nieuw ontwikkelde luchtvering aan alle vier de wielen. Daarbij is het luxueuze rijgedrag van zijn voorganger behouden gebleven, maar dan wel in combinatie met een significant verbeterde handling en wendbaarheid.
Een van de toonaangevende innovaties van Land Rover is de nieuwe generatie van Terrain Response-systeem. De nieuwe uitvoering analyseert zelf de actuele rijomstandigheden en selecteert automatisch de meest geschikte instellingen van de verschillende voertuigsystemen voor de betreffende ondergrond of weersomstandigheden. Het wordt allemaal zo makkelijk…
Voor een nog hogere luxebeleving in het interieur bestaat de voorruit en de voorportierruiten uit akoestisch gelaagd glas. Uiteraard is ook hier alles nieuw ontworpen en zijn de Britten er in geslaagd 118 mm extra beenruimte achterin te realiseren. Daarnaast is er de nieuwe optie van een Executive Class-uitvoering, met twee individuele zitplaatsen achterin. Ook is zowel het bovenste als onderste deel van de achterklep elektrisch bedienbaar.
De nieuwe Range Rover wordt leverbaar met een TDV6 en SDV8 dieselmotor. Ook de fameuze V8 Supercharged is weer van de partij. Specificaties blijven tot aan de introductie op de Autosalon van Parijs nog even onder de pet. De importeur weet al wel te melden dat de zescilinderdiesel zich mag prijzen met een C-label.
De voorverkoop van de nieuwe Range Rover gaat van start in september 2012, waarna de eerste auto’s vanaf begin 2013 zullen worden afgeleverd aan klanten.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review