Nieuwe turbomotor en compressorkracht voor Jaguar

Meer nieuws vandaag uit de hoek van Jaguar. Ditmaal geen overdaad aan luxe maar nieuws van technische aard. Het Britse merk komt met twee nieuwe motoren voor haar modellen. Een 2.0 viercilinder met turbo en een dikke V6 met supercharger.

Laten we aftrappen met de meest bescheiden van de twee: de viercilinder turbo. Dit blok is een 'oude bekende', we kennen hem namelijk al uit de Range Rover Evoque en Volvo S60. De 240 paarden en het koppel van 340 Nm is onveranderd. De 2.0 turbo schopt de 3.0 V6 van de planken in het Britse magazijn. De eerste rijtests zullen moeten laten blijken in hoeverre we deze lekkere V6 zullen gaan missen.

De komst van de tweeliter turbo betekent niet dat we bij Jaguar volledig zonder V6 komen te staan. De nieuwe 3.0 V6 is is een afgeleide van de monsterlijk dikke V8 uit de XKR-S, en dat belooft veel goeds. V6'ers kunnen kiezen uit een 340 en een 380 pk variant. Wat trekkracht betreft geen gebrek, de blokken leveren respectievelijk 450 en 460 Nm koppel. Jaguar heeft aangekondigd dat de sterkste van de twee slechts leverbaar is in de F-Type; een roofkat waar we rijkhalzend naar uit kijken. De 340 pk variant komt in de XF en XJ te liggen. Beide motoren zijn standaard gekoppeld aan een achttraps automaat. Om het milieu nog enigzins te sparen krijgt de 3.0 V8 de beschikking over een start/stop systeem. Voor het geweten, zullen we maar zeggen. En omdat alle beetjes helpen.

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.