Monsterlijke mammoeten: Mercedes G63 en G65 AMG

Eerder berichtten we al dat er van de inmiddels ruim gepensioneerde G-Klasse van Mercedes een AMG-versie in de pijplijn zat. Vandaag is er meer informatie bekend over de krachtpatsers, ook hebben we nu de officiële beelden van de G63 AMG.

De G-Klasse draait alweer mee sinds 1979, wat Mercedes-Benz er nog niet tot heeft bewogen om de vierkante terreinwagen uit productie te nemen. Integendeel, om de zoveel tijd krijgt de terreinbeul een opfrisbeurt om er weer tegenaan te kunnen. Onlangs werd hij weer subtiel bijgepunt, vandaag is het tijd voor de verplichte AMG versies om zich in het nieuw te tonen.

Hoe overbodig je ze ook kunt vinden, de G63 en G65 AMG's zijn heuse krachtpatsers. Hoewel de G-Klasse aerodynamisch gezien een regelrechte ramp is weerhoudt dat hem er niet van om in gevechtstenue onder de 5.5 seconden naar 100 km/h te accelereren.

Bovenstaande sprinttijd geldt voor zowel de G63 als G65 AMG. De G63 trekt de zeecontainer in 5.4 seconden naar de honderd dankzij 544 pk en een koppel van 760 Nm. Als de teller 210 km/h bereikt heeft is het volgens de begrenzer uit met de pret, al zal je door het windgeruis ook niet veel harder willen. Met een vederlicht voetje moet een gemiddeld verbruik van 13.8 liter op 100 kilometer benzine mogelijk zijn. Succes!

Voor diegenen die sneller willen is heeft Mercedes de G65 AMG in de aanbieding. Met 612 pk en een monsterlijk koppel van 1000 Nm walst hij wat vermogen betreft over zijn zwakkere evenknie heen. Hij snoept eentiende van een seconde af van zijn 0-100 acceleratie en mag van de begrenzer doorgaan tot 230 km/u. Vanzelfsprekend lust hij ook een slokje meer dan de G63, met een gemiddeld verbruik van 17 liter per 100 kilometer (1 op 5,9!) hoef je in ieder geval niet bang te zijn dat het contact met de lokale pomphouder verwatert.

Het interieur van de G-Klasse is rijkelijk bedeeld met leer en aan de buitenkant zien we de nodige spoilertjes en tegenwoordig bijna verplichte LED-dagrij-verlichting. Ook de G gaat met zijn tijd mee. Dat merken we ook op technisch gebied, de terreinbeul krijgt zelfs de beschikking over een heus start/stop-systeem.

Dat dit alles wat mag kosten is geen verrassing. In Duitsland gaat de G63 mee voor 137.504 euro (en vijftig cent...) de G65 mag weg voor 264.180 euro. In Nederland zal de prijs nog meer oplopen door de nodige toeslagen en heffingen. Hoewel de prijs nog niet bekend is kunnen liefhebbers al wel een bezoekje aan de dealer plannen eind juni.

 

 

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.