De eerste uren in deze bolide voelden wat ongewennig aan. De 'cockpit' oogt eenvoudig en overzichtelijk maar herbergt een enorme hoeveelheid aan opties en instellingen die via iDrive en vanaf het stuur te bedienen zijn. Het intelligente systeem is binnen enkele minuten volledig te begrijpen en past zich aan naarmate de hoeveelheid keuzeopties verschillen. Dit verschaft gebruiksgemak en veiligheid omdat alles via de display hoog op het dashboard te volgen is. De elektrische stoelverstelling is zeer logisch ingedeeld waardoor de vele instellingen nog begrijpelijk blijven. Gebruik van de geheugenfunctie is alsnog aangeraden!
Wanneer we ons met de auto op de weg begeven gaat het plezier echt beginnen, in eerste instantie merken we de omvang en gewicht van de auto op, het is absoluut geen lichtgewicht met zijn 1.710 kg. Deze zware jongen wordt in ons geval gelukkig aangedreven door de drieliter zescilinder twinturbomotor met 306 PK, en dat is te merken! De elektronica doet zijn werk, de zestraps automaat schakelt vloeiend, het motorgeluid is rustig en de wegligging is perfect. Dat is leuk… Maar niet de reden waarom je een 335i zou aanschaffen, dan wil je meer! Dat ‘meer’ hebben we voor je uitgeprobeerd en vanaf dat moment zijn we lyrisch over deze auto. Houd de DTC knop vijf seconden ingedrukt en de veiligheid verbeterende elektronica schakelt uit, zet de automaat op manueel (manueel en sportstand wel te verstaan), gebruik de flippers aan het stuur en veel plezier! Op dat moment leer je de ware aard van het beestje kennen en de 306 paarden in het vooronder, het motorgeluid dat uit de twee uitlaten komt is waanzinnig. In feite heb je een volwaardige circuitauto onder je hoede en als je hem even laat gaan dan zal hij het zeker doen. Een flinke spin en drift later staan we met een glimlach naast de auto en besluiten we hem weer veilig thuis te brengen. Toch lonkt het naar meer, zoiets blijft kriebelen, maar het blijft geen feest. Als eigenaar zal je over de nodige zelfbeheersing moeten beschikken wil je deze auto niet constant maximaal berijden.
In de stad en dagelijks verkeer valt de auto op. Medeweggebruikers zien in eerste instantie een nieuwe verschijning en iets later ook de versie, dat doet hun hoofd omdraaien wanneer je met het zware subtiele motorgeronk langsrijdt. Bij de niet autoliefhebbers onder ons zien we veelal verbazing dat af te lezen is van hun gezichten.
Klik op bovenstaand filmpje om te zien hoe de BMW 335i opent.
In het dagelijks gebruik is de auto prima handelbaar en voldoet hij aan alle eisen. De enige beperkingen die wij kunnen ontdekken zijn de kofferbakruimte wanneer open gereden wordt, dat het dak niet rijdend te openen of te sluiten is (erg handige functie in Nederland), het gewicht en als laatste toch een vrij conservatief dashboard met bedieningsinstrumenten. Vroeger gaf de iets gedraaide middenconsole met een enorme hoeveelheid oranje lichtjes en drukknoppen toch altijd een echt BMW gevoel.
We kunnen niet wachten tot we het grootste broertje van de 3 cabriolet mogen rijden!