Grand Prix F1 van Hongarije op de Hungaroring

Hamilton pakt zijn derde zege.. Na drie weken van de Zuid Franse zon genoten te hebben zijn we weer terug met het

Hamilton pakt zijn derde zege.. Na drie weken van de Zuid Franse zon genoten te hebben zijn we weer terug met het verslag van de Grand Prix van Hongarije op de 4,3 km lange Hungaroring. De door mij gemiste race in Duitsland kon een groot succes voor Spyker worden als het niet droog was geworden op het circuit. Marcus Winkelhock had geschiedenis kunnen schrijven maar helaas kon hij maar acht ronden de leiding vast houden. Yamamoto heeft zich ingekocht bij Spyker en vervangt de Duitser. Bij Toro Rosso vervangt Vettel Scott Speed. Dit weekend zijn we dus een stukje naar het oosten gegaan en geland in Hongarije. Massa zal zinnen op wraak na het drama in Duitsland. In de trainingen van vrijdag en zaterdag waren Alonso en Massa de snelste dus dat beloofde veel spanning voor de kwalificatie.

In de kwalificatie zagen we helaas niets terug van de wraak van Ferrari. Vanaf Q1 zaten Massa en Raikkonen niet in de top 3. Ferrari heeft met een 4e en 14e nu al een moeilijke race in het vooruitzicht. Mclaren maakt de dienst uit met als gevolg dat Alonso nipt Lewis Hamilton voorbleef en de pole pakte. We hadden wel de indruk dat Alonso zijn teammaatje bewust ophield in de pits. Nick Heidfeld beleefde een geweldige kwalificatie, voor de eerste keer dit seizoen pakte de Duitser een top 3 plaats en met de juiste strategie kan het voor hem nog een mooie race worden. Spyker pakte de eerste rij van achter. Helaas kon Yamamoto geen potten breken en Sutil sloot zich daar bij aan.

De race begon met een verrassende wending, Alonso werd vijf plaatsen terug gezet omdat de FIA van mening was dat de Spanjaard Hamilton bewust had opgehouden. Verder verdienen ze geen punten voor het constructeurs klassement tijdens de race. Fisichella wordt voor hetzelfde vergrijp ook vijf plaatsen terug gezet. Een goed bericht voor Raikkonen die doorschuift naar de derde startplek. En voor Heidfeld een kans, om vanaf de eerste startrij, de leiding in de race te pakken.

Na de opwarmronde gaat het veld op dit stoffige en smalle circuit goed door de eerste bocht en Raikkonen schuift door naar de tweede plek. Hamilton pakt direct een ruime seconde voorsprong. Alonso en Kovalainen hebben een touche en de Spanjaard heeft het even moeilijk. Hij herstelt zich en pakt direct Webber. Een ronde later is Kubica de klos. Het ziet er soepel uit ook al is het asfalt ontzettend smal. Hamilton leidt voor Raikkonen en Heidfeld. Na 5 ronden gaat het licht uit bij Yamamoto, hij zet zijn wagen in de bandenstapel. Sutil moet het dus gaan doen voor Spyker. De top 10 rijdt rondjes in de 1,22 dus veel activiteit is er nog niet. Raikkonen rijdt op 3 sec van Hamilton. De Renault’s rijden rond de 10e plaats, er zit nog steeds niet veel snelheid in de auto’s. De progressie die BMW en Toyota hebben gemaakt is een stuk groter. Het kan voor het ING team niet alleen aan de banden liggen. Massa gaat duidelijk voor een 1 stopper, hij maakt met de zware Ferrari weinig plaatsen goed. Als hij de eerste stop aan zich voorbij kan laten gaan rijdt hij weer in de top vijf mee. Na 17 ronden stopt Heidfeld als eerste, direct gevolgd door Alonso. De rest van het veld volgt en het spel is op de wagen. Een ronde later komen Hamilton en Raikkonen binnen, de Ferrari is een fractie later weg dan de Mclaren. In het vervolg van de race komt Raikkonen steeds dichter bij Hamilton terwijl de teams die een tweestopper doen na 28 ronden ook binnen komen. Het is een beetje een chaotische fase in de wedstrijd met mensen die veel plaatsen verliezen door de stops. Massa loopt maar langzaam in op de rest van het veld. Opmerkelijk is dat Alonso rond blijft rijden op de 7e plek. Hij komt maar moeizaam dichterbij aan Ralf. Na 35 ronden komt Massa eindelijk binnen en we zullen zien welk voordeel hij daaruit kan halen. Het hele veld ligt ver uit elkaar waardoor er weinig directe gevechten zijn. Jenson Button zet zijn auto tegen de vangrail, zijn race zit er op. In de 42e ronde breekt het rechterachterwiel af van de wagen van Davidson na een duel en valt uit. Dit gebeurt Liuzzi ook die alweer voor de 8e keer dit seizoen de wagen in de box parkeert. Hamilton leidt nog steeds voor Raikkonen, de Fin komt wel steeds dichterbij aan de Engelsman. Raikkonen moet helaas eerder naar binnen waardoor Hamilton 22 sec voorsprong heeft op de Fin. Het kan nog spannend worden als Hamilton naar binnen moet voor zijn laatste stop. Deze stop in ronde 50 houdt hem toch vrij simpel aan de leiding. Raikkonen volgt nu op 5 seconden. Alonso volgt de Brit en Massa moet ook nog een keer naar binnen. Ferrari gaat niet optimaal profiteren van de straf van Mclaren. Massa haalt geen punten en dat is best kenmerkend voor dit seizoen. De Ferrari’s zijn niet constant genoeg wat jammer is voor het kampioenschap. Een vreemde stop van Heidfeld kost hem zijn podium. Hij wisselt van harde naar zachte banden. Kubica rijdt nu weer op de derde plaats maar hij lijkt nog een keer naar binnen te moeten waardoor Heidfeld de derde plaats weer binnen handbereik krijgt. 12 ronden voor de finishvlag is Raikkonen Hamilton op 1 seconde genaderd. Heidfeld moet Alonso van zijn versnellingsbak houden want ook dit verschil is maar 1 seconde. We zien geen serieuze gevechten omdat de rondetijden bijna identiek zijn.

Hamilton wint zijn derde race voor Raikkonen en Heidfeld. Het was helaas een beetje kleurloze race met als hoogtepunt het podium voor Heidfeld. Ferrari heeft niet geprofiteerd van de straf die Mclaren kreeg. De stand is nu Hamilton 80 punten gevolgd door Alonso met 73 en Raikkonen die Massa voorbij gegaan is met 60 punten.

Laten we verder niet vergeten dat Sutil met zijn Spyker de finish heeft gehaald en voor Rubens Barrichello is geëindigd. De volgende race is in Turkije waar eindelijk de B versie van de Spyker gepresenteerd wordt. We gaan er het beste van hopen.

Erick J. van de Wouw