Hybride-aandrijving voor Audi in Le Mans

In de komende editie van Le Mans neemt Audi met in totaal vier LMP1-sportwagens deel. Twee auto’s zullen zijn voorzien van hybride-aandrijving. Audi Sport Team Joest zal in het nieuwe FIA-wereldkampioenschap voor lange-afstandsraces ook gebruik gaan maken van deze techniek.

Na de eerste overwinning van een TFSI-motor in 2001 en de historische eerste zege met een dieselmotor in Le Mans in 2006 komt Audi dit jaar in de beroemdste en belangrijkste lange-afstandsrace ter wereld opnieuw met een staaltje voorsprong door techniek; hybride-aandrijving.

Generale repetitie
Voor het nieuwe FIA-wereldkampioenschap voor lange-afstandsraces (WEC) heeft het Audi Sport Team Joest twee auto’s ingeschreven. Bij enkele races worden echter meerdere auto’s ingezet. Die races zijn voor Audi een soort generale repetitie voor de 24 Uur van Le Mans, waar beide hybride Audi’s met de startnummers 1 en 2 zullen rijden. André Lotterer, Allan McNish, Timo Bernhard en Oliver Jarvis hebben de eer om de hybride bolides veilig aan de finish te brengen.

Vuurdoop
Eind februari wordt het hybride racemonster gepresenteerd en dan weten we alle details. De vuurdoop van de auto is op 5 mei op het legendarische circuit van Spa-Francorchamps in de Belgische Ardennen. In totaal behaalde Audi sinds het jaar 2000 tien overwinningen in Le Mans, zij zijn dus ook dit jaar weer het te kloppen team. Op 16 en 17 juni zal in Le Mans moeten blijken of ook de hybride Audi de concurrentie weg kan vagen.