De sportieve versies van de A1 zijn altijd veelbesproken geweest. Een S1 en RS1 zou er komen. Dat is op zich geen onwaarheid gebleken maar Audi geeft de beestjes een andere naam. De S1 werd een 1.4 TFSI met 185 pk en de ‘RS1’ heet dus A1 quattro.
En opvallen doet-ie, want wie verwacht nou een 2.0 liter turbomotor met 256 pk in een auto van het formaat A1? Audi doet het en koppelt de viercilinder aan quattro permanente(!) vierwielaandrijving om die kracht goed naar de wielen te krijgen. Onder normale omstandigheden wordt het grootste deel van het vermogen naar de voorwielen gestuurd. Zodra deze grip verliezen, gaat er automatisch meer vermogen naar de achterwielen. Een elektronisch differentieelslot (EDL) is standaard.
Het monstertje sleurt zich in 5.7 seconden naar honderd en haalt doodleuk 245 km/u. Echt waar. Misschien tegen de gewoonte in zul je die snelheid bereiken met behulp van een handgeschakelde zesbak met hydraulische koppeling. S tronic is niet leverbaar. Ook speciaal is de productie van de A1 quattro. Na 333 exemplaren is het afgelopen. Het supersportieve topmodel is dus zeer exclusief!
De Audi A1 quattro is uitsluitend verkrijgbaar in de kleur Gletsjerwit metallic. Het dak is uitgevoerd in hoogglans zwart. Andere herkenningspunten zijn rode strips in de koplampen, specifieke bumpers, een tweekleurige achterspoiler, een diffuser achter, donker getinte LED-achterlichten, twee grote uitlaatpijpen (links en rechts) en sport quattro-logo’s op grille, dakbogen en achterklep.
In het interieur van de A1 quattro overheerst de kleur zwart. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en de armsteunen zijn bekleed met zijdenappa-leder met rode stiksels. De pedalen en de voetsteunen voor de bestuurder zijn van gepolijst RVS. De instaplijsten zijn voorzien van het A1 quattro-logo. Het instrumentenpaneel valt op door witte wijzers en een in rood uitgevoerde snelheidsmeter. Het multifunctionele sportstuur is met leer bekleed en aan de onderzijde afgeplat.
De standaarduitrusting omvat onder meer xenon plus koplampen, automatische airco, cruise control, een alarmsysteem, grootlichtassistent, adaptieve remlichten, LED-interieurverlichting en een licht- en regensensor. Ook op het gebied van infotainment is de uitrusting zeer rijk met onder andere MMI navigatie plus, een 456 Watt Bose soundsystem met 14 speakers, CD-wisselaar en digitale radiotuner. Ook Audi connect is standaard. Hiermee is het mogelijk om gebruik te maken van internetdiensten zoals Google Earth. Dankzij de geïntegreerde WLAN hotspot kunnen passagiers met hun mobiele apparaten verbinding maken met het internet.
Audi zet de A1 quattro officieel in de schijnwerpers tijdens de Autosalon van Geneve in maart 2012. De levering start in juli. Dat duurt dus nog wel even….
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review