De E 300 BlueTEC Hybrid komt als sedan en Estate op de markt en maakt gebruik van de bekende 2.1 liter viercilinder dieselmotor (204 pk) die hulp krijgt van een elektromotor. Met 231 pk slaat de dieselhybride aandrijflijn dus geen modderfiguur in de E-Klasse. Het verbruik in de definitieve versie komt uit op slechts 4.2l/100km. De CO2-uitstoot van 109 gram per kilometer ligt 20 gram onder de ‘gewone 250 CDI dieselversie.
Naast de E 300 BlueTEC Hybrid komen de Duitsers ook met een E 400 Hybrid op de proppen, met name voor Amerika. Daarin werkt een elektromotor samen met de nieuwste 3.5 liter V6 tot een gecombineerd vermogen van 333 pk. Onder de Amerikaanse verbruiksnorm (die behoorlijk afwijkt van de achterhaalde Europese cyclus) scoort de E 400 Hybrid zo’n 27 mpg en dat is 1 op 11.5. In de stad en snelweg laat de hybride respectievelijk 24 mpg en 31 mpg voor zich noteren. De huidige E 350 benzine scoort hier 20 en 30 mpg. Tijdens stedelijke ritten is de hybride dus 20% zuiniger. Beide E-Klasses kunnen dan volledig elektrisch rijden en dat betekent uiteraard winst. De lithium-ion accu's zijn netjes weggewerkt onder de bagageruimte.
De nieuwe hybride-uitvoeringen van de E-Klasse zullen officieel worden voorgesteld op de Detroit Motor Show in januari. De E 300 BlueTec Hybrid komt in de zomer van 2012 naar Europa en gaat zo'n 56 mille kosten, de E 400 HYBRID staat klaar voor Amerika en (later) Azië.
Reviews
Reviews (0)
Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.
Schrijf een review